پالیسی وطرزالعمل ارتقای کیفیت

مؤسسه تحصیــلات عـالی غور

معاونیت امور علمی
آمریت ارتقای کیفیت

پالیسی ارتقای ظرفیت استادان

مقدمه 

ﺗﺠﺮﺑـﻪ ﻧﺸــﺎن داده اﺳـﺖ ﮐــﻪ اﯾﺠــﺎد ﯾـﮏ ﻣﺤــﯿﻂ ﺳــﺎﻟﻢ و ﺗﻮاﻧﻤﻨــﺪ ﻋﻠﻤــﯽ و اﮐﺎدﻣﯿــﮏ ﺳــﻪ اﺻــﻞ ﻣﻬــﻢ اﺳــﺖ ﮐــﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

1. ﮐﺎدر ﻋﻠﻤﯽ ﺑﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪ و ﻣﺘﻌﻬﺪ

2. ﺳﺎﺧﺘﺎر تشکیلاتی منظم

3. دﯾــﺪ ﮔــﺎه و ﻣﺎﻣﻮرﯾــﺖ روﺷــﻦ در آﻣــﻮزش ﻧﺴــﻞ ﺟﻮان (محصلان)

ﺑﻨــﺎء ﻫــﺮ ﺳــﻪ ﺳــﺘﻮن اﺳﺎﺳــﯽ ﯾﻌﻨــﯽ ﺳــﺎﺧﺘﺎر تشکیلاتی ﻣﻨﺎﺳــﺐ، ﮐﺎدرﻫــﺎی ﻋﻠﻤــﯽ ورزیده و ﮐــﺎر آزﻣــﻮده ﻋﻠﻤــﯽ و ﻣﺎﻣﻮرﯾــﺖ و دﯾــﺪﮔﺎه روﺷــﻦ در ﺗﺮﺑﯿــﻪ ﺟــﻮانان ﻣﺘﺨﺼــﺺ و ﻣﺴـﻠﮑﯽ ﺑﻤﺜﺎﺑــﻪ ﯾــﮏ ﺳﯿﺴــﺘﻢ واﺣـﺪ و ﺑﻬــﻢ ﭘﯿﻮﺳــﺘﻪ ﻧﻘــﺶ ﺧـــﻮﯾﺶ را ﺑﺼـــﻮرت ﻣـــؤﺛﺮ و ﻫﺪﻓﻤﻨـــﺪ اﺟـــﺮاء ﻧﻤﺎﯾـــﺪ. رﺳــﯿﺪن ﺑــﻪ اﯾــﻦ اﻫــﺪاف والا و اﻧﺴــﺎﻧﯽ ﺑــﺪون ارﺗﻘــﺎی ﻇﺮﻓﯿـــﺖ ﻋﻠﻤـــﯽ اﺳـــﺘﺎدان و دﺳـــﺖ اﻧـــﺪرﮐﺎران مؤسسه تحصیلات عالی غور اﻣﮑــﺎن ﭘــﺬﯾﺮ ﻧﺒﻮده و ﻣﺤﺼــﻞ آﮔــﺎه، لاﯾﻖ و ﺑﺎ ﻇﺮﻓﯿــﺖ ﻋﻠﻤــﯽ و ﻣﺴــﻠﮑﯽ ﺗﺨﺼــﺺ ﺑﺎلا را ﻓﻘــﻂ اﺳــﺘﺎدان ﺗﻮاﻧﻤﻨــﺪ و ﻣﺠــﺮب ﺗﺮﺑﯿــﻪ ﻧﻤــﻮده ﻣﯿﺘﻮاﻧﻨــﺪ. اﺳــﺘﺎدان و ﻣﺤﺼــلان ﺑــﺎ ﻇﺮﻓﯿــﺖ ﻋﻠﻤــﯽ و ﻣﺴــﻠﮑﯽ می‌تواﻧﻨــﺪ ﺳــﻬﻢ ﺧــﻮﯾﺶ را در اﻧﮑﺸـــﺎف ﻣﺤﻠـــﯽ، ﻣﻨﻄﻘــه‌ای و ﻣﻠـــﯽ در وﺟـــﻮد ﻓﻌﺎﻟﯿـــﺖ ﺛﻤــﺮﺑﺨﺶ ﺷـــﺎﻣﻞ ﻧﺼـــﺎب و ﺑﯿـــدون ﻧﺼـــﺎب ﺑـــﺎ اﻃﻤﯿﻨـــﺎن اﻧﺠﺎم دﻫﻨﺪ. مؤسسه تحصیلات عالی غور برای ارتقای ﻇﺮﻓﯿــﺖ اﺳــﺘﺎدان و ﻣﺤﺼــلان و اﺟـــﺮای ﻧﻘـــﺶ ﺳـــﺎزﻧﺪه در اﻧﮑﺸـــﺎف ﺟﺎﻣﻌـــﻪ را ﻃﺮح و ﺗﻄﺒﯿﻖ می‌نماﯾﺪ. 

 ﻫﺪف

ﻇﺮﻓﯿــﺖ ﺳــﺎزی اﮐﺎدﻣﯿــﮏ ﺑــﺎ رﻋﺎﯾــﺖ ﺳــﺎﺧﺘﺎر تشکیلاتی و داﺷــﺘﻦ دﯾــﺪﮔﺎه و ﻣﺎﻣﻮرﯾــﺖ ﺟﻬــﺖ ﺗﻮاﻣﻨــﺪی ﻣﺤﺼــلان ﺑﺮای اﺟـﺮای ﻧﻘـﺶ ﺳـﺎزﻧﺪه ﺷـﺎن در اﻧﮑﺸـﺎف ﺟﺎﻣﻌـﻪ ضرورت مبرم ﻣـﯽﺑﺎﺷﺪ و این اصل هدف را تشکیل می‌دهد.

روش‌ها

روش‌ها و ﺗــﺪاﺑﯿﺮ ﺑــﺮای ارﺗﻘــﺎی ﻇﺮﻓﯿــﺖ استادان و ﺗــﺎﺛﯿﺮات آن در آﻣــﻮزش محصلان ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

1. ﺟﺬب اﺳﺘﺎدان ﻣﺴﻠﮑﯽ و ﺑﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪ در ﺗﺪرﯾﺲ

2. ﺗﻘﻮﯾــــﺖ ﻣﺮﮐــــﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘــــﺎت ﺑــــﺮای درﯾﺎﻓــــﺖ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی اﺳﺘﺎدان و محصلان در ﺗﺤﻘﯿﻖ

 3. ﻣﻌﺮﻓـــﯽ و اﺷـــﺘﺮاك در ﮐﻨﻔـــﺮاﻧﺲﻫـــﺎی ﻋﻠﻤـــﯽ داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ

4. ﻧﻮﺷــﺘﻦ ﻣﻘﺎلات ﻋﻠﻤــﯽ و رﻫﻨﻤــﺎی ﻣﺤﺼــلان در ﻣﻮﻧﻮﮔﺮافﻫﺎ و ﭘﺮوژهﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻘﯽ و دیپلوم

ﯾﻘــﯿﻦ ﮐﺎﻣــﻞ دارﯾــﻢ ﮐــﻪ ﺗﺤﻘــﻖ اﻫــﺪاف ﻣﻄــﺮح ﺷــﺪه در اﯾـــﻦ ﭘﺎﻟﯿﺴـــﯽ می‌تواﻧـــﺪ زﻣﯿﻨـــﻪ اﺟـــﺮای ﻧﻘـــﺶ اﺳـــﺘﺎدان و ﻣﺤﺼــلان درﺗﺤﻮلات و اﻧﮑﺸــﺎف ﻣﻠــﯽ ﮐﺸــﻮر ﺑـاشد و مؤسسه تحصیلات عالی غور ﺑﻤﺜﺎﺑــﻪ ﯾــﮏ ﻧﻬــﺎد اﺛــﺮ ﮔــﺬار در اﯾــﻦ ﺗﺤﻮلات ﮐﺎراﺋﯽ ﺧﻮﯾﺶ را ﺑﻪ اﺛﺒﺎت ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ.

 

ﭘﺎﻟﯿﺴﯽ ارﺗﻘﺎی ﻇﺮﻓﯿﺖ اﺳﺘﺎدان در ﺷﻮرای ﻋﻠﻤﯽ مؤرخ __/__1402 ﻗﺮاﺋﺖ و ﺗﺎﺋﯿﺪ ﮔﺮدﯾﺪه و این ﻓﯿﺼﻠﻪ درج ﭘﺮوتکل ﺷﻤﺎره (   ) ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

پالیسی امنیتی

مقدمه

هویدا است که کار و فعالیت‌های آموزشی و امور علمی و اکادمیک درمحیط امن و با ثبات به صورت خوب انجام می‌یابد. تربیه نسل جوان، با دانش و آینده سازسان کشور مان که هدف اساسی مؤسسه تحصیلات عالی غور را بیان گر است، به محیط امن کامل نیاز دارد. محیط با امن وسیله راه‌گشایی خوب برای تمرکز و فراگیری علم و دانش است. هرگاه امنیت و ثبات در محیط آموزشی نباشد، هیچگاه نمی‌توان توقع از کسب علم و دانش نمود. برای پاسخگویی و رسیدن به اهداف والای کشورما و تربیه جوانان با دانش و مسلکی که بتوانند درتحولات جامعه سهم فعال و ارزنده داشته باشند، تامین امنیت و ایجاد فضای آرام و با ثبات و جلوگیری از هرگونه آسیب‌ها، دغدغه‌ها و فعالیت‌های پراگنده سیاسی دشمن، باید پوهنتون تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.

هدف

ایجاد فضای امن با ثبات و فارغ از هرگونه تشویش و نگرانی‌های امنتیی و روانی برای محصلان و منسوبان پوهنتون که بتوانند علم و دانش را به صورت خوب بیاموزند، ضرورت مبرم پنداشته می شود. پس لازم است برای داشتن یک فضای امن و با ثبات جهت آرامش، تمام تیم تشکیلاتی این پوهنتون از جمله استادان، کارمندان و محصلان، تدابیر جدی امنیتی را اتخاذ نمایند و در صورت بوجود آمدن کدام خلاء امنیتی برخورد جدی صورت گیرد.

تدابیر برای ایجاد فضای امن و با ثبات

 معلوم است که کوچکترین غفلت وظیفوی باعث ایجاد نا امنی و پراگندگی در محیط تحصیلی شده که منجر به مصدومیت قشر دانش آموزان و بخش‌های علمی و اداری این نهاد خواهند گردید.

پس برای داشتن یک محیط امن و با ثبات تمام ساحات مورد تهدید این پوهنتون شناسایی و همچنان ساحات آموزشی و اداری از جمله ساحه درسی، بلاک‌های اداری، میدان‌های ورزشی، ساحات سبز به صورت دوامدار توسط مؤظفین امنیتی کنترول و تدابیر جهت جلوگیری از وقوع هرگونه حوادث را داشته و موضوعات ذیل در نظر گرفته شود:

  1. در هم آهنگی با قوماندانی و مدیریت امنیت تمام ساحات آموزشی و محل زیست استادان، کارمندان و محصلان چک و تداوم کنترول صورت گیرد و نیز افراد امنیتی مجهز با سلاح و مهمات توظیف و مراقبت جدی و دایمی از ورود افراد مشکوک صورت گیرد.
  2. مدیریت امنیت مؤسسه تحصیلات عالی غور باید با طرح و پلان در ساحات مورد نظر مراقبت جدی نموده وخلاهای امنیتی را در هم‌آهنگی با مراجع مربوطه و پوهنتون شناسایی و گزارش خود را عندالموقع به پوهنتون و مراجع مربوطه ارایه نمایند.
  3. مؤظفین امنیتی مسؤولیت دارند حداقل ماهانه یک بار با مسؤولین پوهنتون تدویر جلسه نموده ومشکلات را حل و اتخاذ تدابیر لازم جهت از بین بردن خلاهای امنیتی گردد.
  4. قوماندانی یا مدیریت پوهنتون در دروازه‌های عمومی دخولی و خروجی (مسیر رفت و آمد) این پوهنتون تدابیر خاص امنیتی را اتخاذ و از عبور افراد و واسطه‌های مشکوک جلوگیری نمایند.
  5. کمره‌های امنیتی جهت جلوگیری از قضایا وحوادث ناگوار امنیتی و کمک برای پروسه کاری طور 24 ساعته مراقبت گردد.
  6. مجالس وصحبت‌های دسته‌جمعی که در پارک‌ها و فضاهای گوشه وکنار و ساحات که دید کمتر دارد و توسط افراد مخرب و پراکندگی صورت میگیرد، مورد کنترول دایمی قرارگیرد.
  7. برای داشتن یک فضای امن و با ثبات موانع ساحه دید مانند غرفه‌ها کانتینرها وبعضی از اشجار که باعث ممانعت دید میشود حتی الامکان برداشته شود.
  8. مؤظفین امنیتی مکلف است تا در بخش‌های فرهنگی و اخلاقی محصلان لیلیه به منظور جلوگیری از جنگ و پراگنده شدن فضا نیز سهم فعال و ارزنده را بازی نمایند. از جمله پوشیدن لباس‌های نیمه برهنه، گشت و گذار آنها با زیر پوش‌ها در لیلیه و بیرون از لیلیه تا طعام خانه و حتی بعضی اوقات بیرون رفتن از پوهنتون جلوگیری نمایند.

پالیسی امنیتی مؤسسه تحصیلات عالی غور در شورای علمی مؤرخ __/__/1402 قرائت و تائید گردیده و فیصله درج پروتکل شماره (11) می‌باشد.

 

 

پالیسی انضباطی

 مقدمه

 برای برقراری نظم در مؤسسه تحصیلات عالی غور و انسجام فضای سالم و آرامش این نهاد، پالیسی انضباطی طرح گردیده و در تطبیق این پالیسی ازمحصلین، کارمندان و استادان رهنمای صنوف، همکاری لازم مطالبه گردد.

بدین منظور کمیته انضباطی در سطح این پوهنتون تشکیل و در روشنایی قانون، طرزالعمل‌ها و پالیسی‌های تدوین شده را رعایت نمایند.

چون می‌دانیم در این اواخر فرهنگ کشورهای همسایه بالای یک تعداد از هموطنان ما تاثیر خویش را از هرلحاظ گذاشته است و بعضی از فرهنگ وعمل‌کرد به نظر می‌رسد که هیچ مطابقت به جامعه اسلامی افغانی و بخصوص محیط علمی و اکادمیک این نهاد ندارد، پس نیاز است که مؤسسه تحصیلات عالی غور برای فراهم ساختن نظم مطمئن و آرامش کامل فضای آموزشی کمیته انضباطی را درسطح پوهنتون و پوهنځیها ایجاد و از نیروی جوانان با علم و دانش، وطن‌دوست و بی‌طرف در این جهت استفاده نماید.

بناءً برای ایجاد نظم و دیسپلین این نهاد و جلوگیری از پیاده‌شدن و مروج شدن فرهنگ ناقص که تهدید کننده اخلاق انسانی و اسلامی ما به خصوص محیط علمی و اکادمیک این نهاد می‌گردد، کمیته نظم انضباطی ترکیب و درمطابقت به پالیسی آن برخورد گردد.

 هدف

تعیین کمیته انضباطی وطرح پالیسی کمیته درسطح پوهنتون وپوهنځی‌ها جلب همکاری‌های داوطلبانه جهت آوردن نظم و آرامش درصحن پوهنتون و جلوگیری از فرهنگ و عمل‌کرد پراگنده که به زندگی اجتماعی، فرهنگی و علمی ما تهدید کننده می‌باشد، ایجاد گردیده است.

 ترکیب کمیته انضباطی

  1. کمیته انضباط درسطح تمام پوهنځیها به پیشنهاد رئیس پوهنځی وتائید رئیس پوهنتون ایجاد گردد.
  2. مسؤولیت فعالیت‌ها و عمل‌کرد کمیته انضباط بدوش معاون پوهنځی و یا در صورت عدم موجودیت معاون پوهنځی درتشکیل بدوش یکی از آمرین دیپارتمنت فارغ‌ده سپرده شود.
  3. یک تن محصل از دیپارتمنت فارغ‌ده به صفت اعضای کمیته انضباطی معرفی گردد.
  4. نماینده‌های صنوف که در کمیته انضباط شمولیت دارد مؤظف اند تا فیصله‌های فرهنگی و انضباطی پوهنځی مربوط را برای تمام هم‌صنفان خویش ابلاغ نماید.
  5. درصورت تخطی محصلان، نماینده مربوط صنف مکلف است تخطی کننده را به کمیته معرفی نماید.
  6. نیاز است که جهت حل مشکلات نماینده صنف که در کمیته شمولیت دارد از طرف کمیته برای تمام هم‌صنفان او بحیث عضو کمیته معرفی شود.
  7. عضویت کمیته را باید محصلان با استعداد، متمدن، لایق، شایسته و آگاه از امورات فرهنگی پوهنتون داشته باشد تا در صورت بروز کدام مشکل بتواند موضوع را مدیریت نماید.
  8. کمیته مؤظف است تا جلسات متداوم را در صورت ضرورت و یا حد اقل هر پانزده روز دایر، کاستی‌ها و خلاهای موجود را راه‌گشایی نماید.
  9. فعالیت‌ها و عملکردهای کمیته انضباطی الگوی از فرهنگ، تمدن، جامعه اسلامی و انسانی بخصوص محیط علمی و اکادمیک عاری از تعصب قومی و نژادی باشد.
  10. اعضای کمیته دارای کارت‌ها و یا بازو بند مشخص و صلاحیت‌های تعیین شده باشد تا دخالت‌ها در سایر امورات صورت نگیرد.

 وظایف کمیته انضباط

  1. کنترول از جریان ورود محصلین در پوهنځی و صنف مربوطه.
  2. همکاری در چک‌کردن کارت‌های هویت محصلان قبل از ورود به داخل پوهنتون در همکاری با مؤظفین امنیتی.
  3. ثبت نام اشخاص از خارج پوهنتون که غرض اجرای امور به پوهنتون وارد می‌شود.
  4. نظارت و برقرار ساختن نظم و فضای آرام در داخل تعمیر تدریسی، لابراتوار، لیلیه و جلوگیری از بی نظمی، گشت و گذار اشخاص غیر مسؤول در دهلیزها و سایر مناطق در هنگام درس.
  5. تشخیص و معرفی اشخاص مشکوک و غیر مسؤول و افراد پراگنده جهت جلوگیری از اخلال نظم در تعمیرات تدریسی مربوط به کمیته نظم و دسپلین و یا در صورتیکه ایجاب نماید ازطریق مسؤول کمیته معرفی به ارگان‌های امنیتی.
  6. اعضای کمیته انضباط طبق پلان مرتب بصورت منظم در اوقات درسی، در دروازه ورودی و تعمیر پوهنتون ایفای وظیفه نماید.
  7. درصورتیکه اعضای کمیته انضباط برای اجرای وظایف محوله خویش بسنده نباشد رئیس کمیته در تفاهم با رئیس پوهنځی و آمرین دیپارتمنت، عده از محصلان با دسپلین و مؤثر را به کمیته معرفی نماید.
  8. کمیته باید دارای کتاب ثبت جلسات باشد و نظر به ضرورت و یا حد اقل ماهانه جلسات خویش را دایر و در اخیر هر سمستر تحصیلی اجراآت وفعالیت‌های خویش را بررسی و به رئیس پوهنتون گزارش دهد.
  9. لیست اعضای کمیته مزین با عکس‌های شان در وترین تعمیر نصب شود و بازو بندهای مخصوص برایشان ازطرف ریاست پوهنتون تهیه گردد.
  10. کمیته حق ندارد در امورات تدریسی، علمی و اداری پوهنځی مربوطه دخالت نماید، صرف در امورات که از طرف رئیس کمیته برای شان اجازه فعالیت داده می‌شود مطابق با پالیسی انضباطی نظم و دسپلین پوهنتون اجراآت نماید.
  11. وظیفه امنیت پوهنتون بدوش ارگان‌های امنیتی و اشخاص توظیف شده اداره است که اعضای کمیته انضباط با آن‌ها همکاری می‌نماید.

 

پالیسی کمیته انضباطی مؤسسه تحصیلات عالی غور در شورای علمی مورخ __/__1402 قرائت و تائید گردید. این فیصله درج پروتکل شماره (   ) می‌باشد. 

پالیسی تحقیقات علمی مؤسسه تحصیلات عالی غور

مقدمه

این سند پالیسی در روشنایی پالسی تحقیقات علمی وزارت محترم تحصیلات عالی کشور ترتیب گردیده است. و به صورت کل بیانگر شیوه های کاری بخش تحقیقات علمی مؤسسه تحصیلات عالی غور به شمار می‌رود.

طوری که تجربه نشان داده است، آشنایی اندک یک تعداد از استادان با میتودولوژی تحقیقات علمی، کمبود امکانات مادی، فزیکی و لابراتواری برای انجام تحقیقات علمی و پایین بودن سطح کمیت و کیفیت تحقیقات علمی در بعضی نهادهای تحصیلات عالی افغانستان به منظور انسجام

و تنظیم امور تحقیقات علمی که به اقتضاآت معاصر افغانستان پاسخ داده بتواند، مشهود است که این نقیصه سد جدی در راه پیشرفت علم و تکنالوژی در سطح کشور محسوب می‌گردد. کمیته تحقیقات علمی مؤسسه تحصیلات عالی غور جهت رفع نقیصه‌های فوق‌الذکر و نیز اجرای تحقیقات مؤثر بورد پالیسی تحقیقات علمی را مطابق معیارهای پذیرفته شده طرح و ترتیب نموده است.

ما به این باور هستیم که وجود پوهنتون دارای قابلیت اجرای تحقیقات علمی معیاری در سطح ملی و منطقوی به منظور کسب دانش و مرفوع ساختن نیازمندی‌های ملی کشور، نیاز به یک پالیسی تحقیقی دارد و این مسئله دیدگاه عمده این پالیسی را تشکیل می‌دهد.

برمبنای این پالیسی، از طریق فراگیری میتودولوژی تحقیقات علمی و انکشاف مهارت‌های تحقیقی استادان، تلاش صورت گیرد، تا از یک طرف در راستای ایفای مسئولیت ها و مکلفیت های علمی و اکادمیک اشتادان، و از جانب دیگر در راه رشد علمی، مسلکی و تقویت روابط ایشان با همدیگر و نهادهای علمی، همکاری صورت گرفته تا در تحقق اهداف پلان استراتیژیک وزارت تحصیلات عالی کمک گردد.

 وضع فعلی

به همه گان هویدا است که امنیت، صلح و ثبات یکی از شروط اساسی برای رشد و پیشرفت هر جامعه محسوب می‌گردد. اما متاسفانه سه دهه جنگ در افغانستان ویرانی‌های فراوان را نه تنها بر پیکر ساختار نظام اقتصادی اجتماعی و سیاسی وارد نموده بلکه شیرازه تحصیلات عالی منجمله تحقیقات علمی را نیز تحت شعاع قرار داد. برای جبران این ویرانی‌ها نیاز است تا بیش از پیش کار نمود. این کارها نه تنها شامل ارتقای ظرفیت‌های موجود استادان است بلکه اجرای کارهای تحقیقاتی تطبیقی در سکتورهای ترانسپورت، جیولوژی و معدن، تکنالوژی کیمیاوی، ساختمانی، منابع آب و محیط زیست، انجنیری کمپیوتر و غیره می‌باشد. آمریت تحقیقات علمی این کانون علمی در زیرساخت یک دفتر کاری مجهز عملا فعال بوده و اجراات که در مطابقت به قوانین کشور است مرعی می‌دارد.

قابل ذکر است که رشد تحقیقات علمی، نوسازی و به‌سازی نصاب تحصیلی نیز جز از وظایف این کمیته محسوب می شود، و موجودیت مرکز تحقیقات از جمله نقاط قوت در عرصه تحقیقات علمی به شمار می‌رود.

 

اهداف

هدف عمومی

تقویه تحقیقات علمی در مؤسسه تحصیلات عالی غور و سایر پوهنتون‌ها و نهادهای تحصیلات عالی و مبادرت به علم آفرینی در کشور

 

اهداف اختصاصی

  1. رشد و انکشاف مهارتهای اعضای کادر علمی با معیارهای منطقوی و جهانی در عرصه تحقیقات علمی هدفمند و مورد نیاز کشور به شمول تحقیقاتی که غرض ترفیعات علمی اجرا میشود.
  2. فراهم آوری تسهیلات لازم برای اعضای کادر علمی جهت انجام کارهای علمی و تحقیقاتی در پوهنتون.
  3.  استفاده از نتایج و دست آوردهای تحقیقات علمی در رشد و انکشاف علمی، مسلکی، اقتصادی، اجتماعی و رفاهی جامعه.
  4.  توسعه و تحکیم روابط و همکاری میان مراکز تحقیقاتی پوهنتون و سایر نهادها و ارگانها، در بخشهای تحقیقاتی(سکتور های دولتی و خصوصی).
  5.  تأمین منابع مالی از طریق اجرای تحقیقات علمی به منظور خودکفایی مالی پوهنتون‌ها.

 مأموریت

در این پالیسی موارد آتی به عنوان مأموریت مد نظر قرار دارد.

  1. تقویه و گسترش تحقیقات علمی در پوهنتون و همکاری‌های علمی با سایر مؤسسات تحصیلات عالی کشور.

زیرا تقویه دانش و مهارتهای تحقیقاتی اعضای کادر علمی، نکته کلیدی در پیشبرد تحقیقات علمی پنداشته می شود. این مسئله از طریق تدوین و تدویر برنامه‌های مشخص آموزشی در بخش روش‌های تحقیق، روش تهیه مقالات، احصائیه، نمونهگیری، جمع آوری ارقام، دیزاین تجارب، تهیه گزارش تحقیق و ارایه آن و غیره امکان پذیر است.

  1. فراهم آوردن تسهیلات آموزشی در ساحه تحقیقات علمی برای استادان.

برای برآورده شدن این مأموریت موارد آتی به منصه اجرا قرار داده خواهد شد:

الف: برای اعضای کادر علمی در صورت نیاز، کورس‌های آموزشی تحقیقات علمی به منظور تربیه مربیان در این زمینه دایر میگردد.

ب: استادانی که کورس‌های فوق الذکر را فرا میگیرند آنرا در پوهنځی‌ها پیش می‌برند.

  1. درآمد مالی

تحقیقات علمی تنها منوط به ترفیعات علمی استادان نبوده بلکه میتواند شامل پژوهش و تحقیقات مؤسسات دولتی و خصوصی نیز باشد، بنا بر این، وجوه مالی حاصله از مدرک تحقیقات علمی در تامین حقالزمه استادان، بهبود وضع اکادمیک دیپارتمنتها و پوهنځیها بر وفق استقلالیت مالی پوهنتون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. فراهم آوری تسهیلات برای استفاده از نتایج تحقیقات علمی

موارد آتی در تحقق مأمول فوق مد نظر گرفته شود:

الف. کمیتههای تحقیق پوهنځیها با وزارت خانه‌ها و مؤسسات ذی‌ربط ارتباطات علمی را برقرار سازند.

ب. نتایج تحقیقات علمی از طریق وبسایت، مجلات علمی و تدویر کنفرانس‌های علمی مسلکی مشترک با وزارت خانه‌ها و مؤسسات ذیربط نشر و ارایه گردد.

ج. پوهنتون تسهیلات لازم (انترنت، کتا ب و غیره) را فراهم می ماید.

5. تحکیم روابط علمی و مسلکی بین اعضای کادر علمی پوهنتون و سایر مؤسسات تحصیلات عالی

در راستای تحقیقات علمی به منظور تحکیم روابط علمی و به این منظور اعضای کمیته‌های تحقیق پوهنځیها جهت تبادل تجارب مسلکی جلسات، کنفرانس‌ها و سمینارهای مشترک علمی را دایر می نمایند.

  1. سمت دهی تحقیقات علمی در ساحات مختلف به منظور رشد وانکشاف علوم و رفاه جامعه

 

 پالسی تحقیقات علمی دارای پلان کاری با اهداف ذیل است:

الف. هدف عمومی

تقویه تحقیقات علمی در پوهنتون و مبادرت به علم آفرینی در کشور

ب. اهداف اختصاصی

  1. رشد و انکشاف مهارت‌های اعضای کادر علمی و بلند بردن ظرفیتهای آنان در عرصه تحقیقات علمی هدفمند و مورد نیاز کشور به شمول تحقیقاتی که غرض ترفیعات علمی اجرا میشود با معیارهای منطقوی و جهانی.
  2. فراهم آوری تسهیلات لازم برای اعضای کادر علمی، جهت انجام کارهای علمی و تحقیقاتی در پوهنتون‌ها وسایر مؤسسات کشور.
  3. استفاده از نتایج و دست آوردهای تحقیقات علمی در رشد و انکشاف علمی، مسلکی، اقتصادی، اجتماعی و رفاه جامعه.

اجرای تحقیق علمی باید دارای فاکتور های ذیل باشد:

  • مقاصد
  • فعالیت‌ها
  • زمان اجراء
  • نتایج متوقعه
  • منابع
  • تعیین اعضای مجرب در کمیته تحقیقات علمی پوهنځی‌ها به تأیید شورای علمی پوهنځی‌ها
  • اجراآت وظایف بر اساس لایحه
  • طرح پلان پروژهش‌ها
  • تحقیقاتی در سطح دیپارتمنتها
  1. پیشنهاد پروژههای مشخص -تحقیقات علمی به آمریت انسجام تحقیقات علمی پوهنتون، جهت تمویل پروژه‌ها
  • اجرای پروژههای تحقیقات -علمی برای سکتور دولتی وخصوصی و استفاده از عواید آن در مطابقت با مقرره استقلالیت مالی پوهنتون‌ها
  • تمویل پروژه‌های تحقیقاتی تأییده شده در کمیته تحقیقات علمی پوهنځی و شورای علمی پوهنتون
  • در نظر گرفتن فصل و باب در بودجه عادی برای اجرای پروژه های تحقیقات علمی
  • جلب و جذب کمک های مالی خارجی
  • تهیه رهنمود جامع برای انجام تحقیقات علمی
  • تعیین و توظیف ترتیب کنندگان
  • جمع آوری مراجع و مآخذ
  • تهیه وجوه مالی
  • چاپ و تکثیر رهنمود
  • ارتقای مهارت‌های اعضای کادر علمی در اجرای تحقیقات علمی
  • تدویر کورسهای کوتاه مدت -میتودولوژی تحقیق
  • تعیین و معرفی استادان جهت تدریس و تحقیقات علمی
  • تهیه و تدوین نصاب درسی کورس 
  • تدارک وجوه مالی و فراهم‌آوری تسهیلات
  • تنظیم اشتراک کنندگان 
  • تعیین مسؤول تنظیم و تدویر کورس
  • آغاز و ختم کورس 
  • ارزیابی کورس در ختم هر دوره
  • لایحة وظایف بورد تحقیقات علمی

وظایف بورد تحقیقات علمی در مطابقت با پالیسی وزارت تحصیلات عالی افغانستان حسب آتی است:

  1. همکاری با پوهنتون‌ها در فراهم آوری منابع مالی در بخش تحقیقات علمی
  2. جستجوی راه‌های تقویه تحقیقات علمی در پوهنتون
  3. تشریک مساعی با آمریت‌های انسجام تحقیقات علمی)مرکز تحقیقات علمی) در پوهنتون جهت بهبود وضعیت تحقیقات علمی.
  4. تدقیق و بررسی میتودولوژیک پیشنهادات پروژههای تحقیقاتی که از بودجه انکشافی وزارت تحصیلات عالی تمویل میشود.
  5. اشتراک اعضای بورد در جلسات کمیته‌های تحقیقات علمی پوهنځیها عندالضرورت.
  6. نظارت از تطبیق محتوای پالیسی تحقیقات علمی.
  7. تدویر کورس‌های کوتاه مدت برای ارتقای ظرفیت در ساحه تحقیقات علمی.
  8. تشخیص آثار برجستة تحقیقی سال، مطابق طرزالعمل به منظور قدردانی و اعطای مکافات.

لایحه وظایف کمیته تحقیقات علمی پوهنځیها

اعضای کمیته تحقیقات علمی پوهنځی‌ها توسط دیپارتمنتها معرفی و از طریق شورای علمی پوهنځی تأیید می‌گردد. فعالیت‌های اعضای این کمیته در مکلفیت‌های درسی شان محاسبه می‌گردد. بر اساس پالیسی تحقیقات علمی، اعضای کمیته تحقیقات علمی پوهنحی‌ها مکلف به اجرای وظایف ذیل می باشند:

  1. مطالعه و بررسی پیشنهادهای تحقیقات علمی و آثار تحقیقی اعم از اصلی و فرعی، از نظر حقوقی، اخلاقی، مسلکی و میتودولوژیکی.
  2. ارایة مشورههای لازم در تهیه پلان کارهای تحقیقاتی.
  3. رهنمایی و همکاری مسلکی با استادان در جستجوی مآخذ معتبر و ذی‌ربط.
  4. ارسال اثر تحقیقی اصلی و مقالات تحقیقی به استادان مرتبط به رشته، جهت ابراز نظر.
  5. ارسال اثر تأیید شده تحقیقی علمی به شورای علمی پوهنځی غرض اجراآت بعدی.
  6. برگزاری کنفرانس‌های علمی تحقیقی به همکاری آمریت انسجام تحقیقات علمی پوهنتون، پیرامون مسائل حاد کشور به سطح ملی.
  7. اشتراک در کنفرانس های علمی و تحقیقی سایر نهادهای علمی و اکادمیک.
  8. مطالعه مستمر مقالات تحقیقی منتشره درسطح ملی و بین المللی و ارسال آن به دیپارتمنتهای ذی‌ربط
  9. تدویر جلسات کمیته تحقیقات علمی پوهنځی، حداقل ماه یک بار.
  10. تحکیم ارتباطات و همکاریها با وزارت خانهها و مؤسسات ذی‌ربط به منظور بهبود تحقیقات در ساحات مورد نظر، از طریق آمریت انسجام تحقیقات علمی پوهنتون.
  11. کاندید نمودن آثار برجسته تحقیقی سال، مطابق طرزالعمل گزینش بهترین اثر علمی تحقیقی سال در تحصیلات عالی افغانستان، به بورد تحقیقات علمی وزارت تحصیلات عالی به منظور قدردانی و اعطای مکافات.

لایحة وظایف آمریت انسجام تحقیقات علمی پوهنتون)آمریت تحقیقات علمی پوهنتون(

این وظایف قرار آتی می باشد:

  1. همکاری با کمیته های تحقیقات علمی پوهنځی‌ها، در برگزاری کنفرانس‌های علمی و تحقیقی، در سطح ملی و بین المللی.
  2. برقراری و تحکیم ارتباطات و همکاری ها میان کمیته تحقیقات علمی پوهنځی با وزارت خانه‌ها و مؤسسات ذی‌ربط، به منظور استفاده از نتایج تحقیقات علمی در ساحات مختلف.
  3. همکاری با کمیتههای تحقیقات علمی پوهنځی‌ها، در کاندید نمودن آثار برجسته تحقیقی سال، مطابق طرزالعمل گزینشتحقیق علمی سال در تحصیلات عالی افغانستان به بهترین اثر بورد تحقیقات علمی وزارت تحصیلات عالی، به منظور قدردانی و اعطای مکافات.
  4. درج آثار تحقیقی اعضای کادر علمی پوهنتون در دیتابیس و وبسایت پوهنتون.
  5. جمع آوری گزارش‌ها از کمیتههای تحقیقات علمی پوهنځی‌ها.
  6. ارایة گزارش به معاونیت علمی پوهنتون.
  7. تدویر کورس‌های میتودولوژی تحقیق برای استادان، حسب ضرورت با همکاری کمیتههای تحقیقات علمی پوهنځی‌ها.

 

 گزینش بهترین اثر علمی تحقیقی سال در تحصیلات عالی افغانستان به خاطر تشویق استادان در راستای انجام کارهای بهتر علمی تحقیقی و به منظور انکشاف علوم، تکنالوژی و رفاه جامعه، این طرزالعمل در سه ماده ترتیب گردیده است.

 مادة اول

معرفی بهترین اثر علمی تحقیقی کاندید سال

الف. پیشنهاد اثر علمی تحقیقی کاندید سال از طریق دیپارتمنت‌ها به کمیته‌های تحقیق پوهنځیها.

ب. تأیید اثر از طرف کمیته تحقیق پوهنځی و ارسال آن به آمریت انسجام تحقیقات علمی پوهنتون، جهت ارجاع آن به بورد تحقیقات علمی وزارت تحصیلات عالی، به منظور گزینش نهایی.

مادة دوم

مواصفات گزینش بهترین اثر علمی تحقیقی سال

الف. مطابقت داشتن با معیارهای میتودولوژی تحقیقات علمی

ب. بکر بودن اثر علمی تحقیقی به سطح ملی

ج. کمک به حل یکی از مشکلات عمده کشور

د. قابلیت تطبیق نتایج آن در ساحه عمل

ه. تطابق داشتن با اقتضای جامعه

و. رعایت جوانب حقوقی و اخلاقی

ز. ارایه گزارش اثر در بورد تحقیقات علمی وزارت تحصیلات عالی

ماده سوم

تقدیر محقق یا محققین اثر برگزیده

الف. تفویض تقدیر نامه درجه اول به محقق یا محققین

ب. طبع و نشر اثر برگزیده از طریق ریاست نشرات.

 

این پالیسی درشورای علمی مؤرخ __/__1402 قرائت و تائید گردید. این فیصله درج پروتکل شماره (   ) می‌باشد.

پالیسی حفظ الصحه

مقدمه

اندیشیدن روی وضعیت صحی فزیکی و روانی افراد جامعه بحث جدی به شمار می‌رود. چنانکه گفته اند ﻋﻘﻞﺳﻠﯿﻢ در ﺑﺪن ﺳﺎﻟﻢ است. بناء ﺻﺤﺖ و ﺳﻠﺎﻣﺘﯽ در اﻣﺮ ﻓﺮاﮔﯿﺮی داﻧﺶ و در ﻣﺠﻤﻮع ﮐﺎر و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ اﻧﺴﺎن‌ها ﻋﻨﺼﺮ اﺳﺎﺳﯽ می‌باشد. اﻧﺴﺎن‌ها ﺑﺮای ﺻﺤﺖ و ﺳﻠﺎﻣﺘﯽ ﻓﺰﯾﮑﯽ و ﻓﮑﺮی ﺧﻮد می‌کوشند و ﻣﺮاﻗﺐ اﻧﺪ. محصلان زﻣﺎﻧﯽ درس ﻓﺮا ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﮐﻪ از ﺻﺤﺖ و ﺳﻠﺎﻣﺘﯽ ﻓﺰﯾﮑﯽ و ﻣﻌﻨﻮی ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﺎﺷﻨﺪ. 

مؤسسه تحصیلات عالی غور ﻧﯿﺰ ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﺻﺤﺖ و ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ محصلان ﻫﻤﻮاره ﺗﻠﺎش ﻧﻤﻮده و زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی ﮐﻤﮏ رﺳﺎﻧﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻪ و اﻗﺪام ﻋﺎﺟﻞ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ که تهیه کیت‌های صحی به شمول مواد ﮐﻤﮏﻫﺎی اوﻟﯿﻪ و ﻋﺎﺟﻞ ﺷﺎﻣﻞ اﯾﻦ ﻣﻮارد اﺳﺖ. 

هدف

ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺷﺮاﯾﻂ و اﻣﮑﺎﻧﺎت ﺻﺤﯽ ﺑﺎ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺗﺪاﺑﯿﺮ ﺑﺮای رﺳﯿﺪﮔﯽ ﻣﺮﯾﻀﺎن اﻋﻢ از ﻣﺤﺼﻠﺎن و ﮐﺎرﻣﻨﺪان پوهنتون.

ﺗﺪاﺑﯿﺮ ﺑﺮای ﺟﻠﻮ ﮔﯿﺮی از اﻣﺮاض

داﺷﺘﻦ ﮐﻤﮏﻫﺎی اوﻟﯿﻪ در پوهنتون

انتقال ﻣﺮﯾﻀﺎن ﻋﺎﺟﻞ به شفاخانه‌ها

 ﺣﻔﻈﻪ اﻟﺼﺤﻪ پوهنتون

  1. ﺗﻬﯿﻪ آب ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ ﺻﺤﯽ
  2. حفظ ﻧﻈﺎﻓﺖ ﺻﻨﻮف درﺳﯽ، دﻫﻠﯿﺰها و ﺗﻤﺎم ﺳﺎﺣﻪ پوهنتون
  3. حفظ نظافت طعام خانه و لیلیه
  4. ﺟﻤﻊ آوری و دور اﻧﺪاﺧﺘﻦ ﻣﻮاد ﮐﺜﯿﻔﻪ در ﺧﺎرج پوهنتون
  5. حفظ ﻧﻈﺎﻓﺖ ﺻﻔﺎ ﮐﺎران پوهنتون ﺑﺎ ﭘﻮﺷﯿﺪن ﻟﺒﺎس و ﻏﯿﺮه
  6. تمیزﮐﺮدن ﺗﺸﻨﺎب‌ها ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺴﺘﻤﺮ
  7. ﺣﻔﻆ ﻧﻈﺎﻓﺖ و رﻋﺎﯾﺖ ﭘﺎك ﮐﺎری در آﺷﭙﺰ ﺧﺎﻧﻪ
  8. عدم اﺳﺘﻔﺎده از سگرت و ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻮاد در پوهنتون ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ آﺳﯿﺐ می‌رﺳﺎﻧﺪ
  9. ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﻮاد ﻣﺴﻤﻮم ﮐﻨﻨﺪه در ﻟﺎرﺑﺎﺗﻮارها
  10. ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﺣﻔﻆ اﻟﺼﺤﻪ کفتریا، میدان‌های بازی
  11. ﺟﻠﻮ ﮔﯿﺮی استفاده از ﻣﻮاد ﺧﻮراﮐﯽ ﻏﯿﺮ ﺻﺤﯽ درکفتریا

 

رﺳﯿﺪﮔﯽ ﺑﺮای ﻣﺮﯾﻀﺎن ﻋﺎﺟﻞ در اوﻗﺎت رﺳﻤﯽ

  1. اﺟﺮای ﮐﻤﮏﻫﺎی ﻋﺎﺟﻞ در از طریق مؤظفین صحی داخل پوهنتون
  2. اﻧﺘﻘﺎل ﻋﺎﺟﻞ ﻣﺮﯾﻀﺎن ﺑﻪ ﺷﻔﺎﺧﺎﻧﻪ ها شهر فیروز کوه
  3. ﺗﻤﺎس ﺑﻪ اوﻟﯿﺎی ﻣﺤﺼﻠﺎن ﮐﻪ ﻣﺮﯾﺾ ﺷﺎن ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ دارد
  4. در ﺻﻮرت ﺿﺮورت اﻧﺘﻘﺎل ﻣﺮﯾﺾ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ.

این پالیسی درشورای علمی مؤرخ __/__1402 قرائت و تائید گردید. این فیصله درج پروتکل شماره (   ) می‌باشد.

پالیسی فعالیت‌های کمیته سرسبزی ومحیط زیست

مقدمه

 فضای سبز ومحیط زیست عاری از کثافات جز بقاء و تداوم جامعه بشری وحیوانی روی زمین است که در حفاظت آن باید توجه جدی صورت گیرد. روی همین اصل است که انسان‌های متمدن و مسؤولیت پذیردر برابر تداوم بقای نسل بشر همواره در سرسبز بودن محیط و ماحول خویش تلاش نموده ومی‌نمایند و از تخریب محیط زیست و به‌هم خوردن شرایط مطمئن سبز و شاداب حیات اجتماعی جلوگیری و در جهت حفاظت وگسترش آن گام‌های استوار وسنجیده شده برمی‌دارند. یقیناً صحن پوهنتون و فضای سبز عاری از کثافات و فضله‌های میکروب از نشانه‌ای حمایت از محیط زیست و فرهنگ سالم ما می‌باشد که چنین فضا در بلند رفتن کیفیت آموزش ویادگیری‌های علمی و اکادمیک سهم برازنده دارد. پس برای همه ما لازم است تا مسؤولیت‌های اخلاقی، اجتماعی وفرهنگی خود را اداء نموده و به صورت همیشه و دوامدار درتلاش و کوشش ایجاد فضای سبز و محیط خوب این نهاد علمی باشیم.

طوریکه هویدا است یکی از مسایل مهم و اساسی در محیط علمی و اکادمیک بخصوص در مؤسسه تحصیلات عالی غور، حفاظت از محیط زیست است و شرایط فعلی کشور طوریست که محیط زیست نسبت عدم توجه افراد جامعه وسهم گیری مسؤولانه شان نگرانی جدی را ببار آورده. حراست از محیط زیست وظیفه تک تک مان از جمله تیم تشکیلاتی پوهنتون ومراعات اصول حفاظت آن از طرف محصلان بخصوص بخش حفظ و مراقبت این پوهنتون بوده و بخاطر جلوگیری از تخریب محیط زیست و سرسبزی این نهاد توجه جدی نمایند. روی این ملحوظ لازمی پنداشته میشود تا برای رفع نگرانی از بین رفتن و تخریب محیط زیست این نهاد توجه جدی داشته و در توسعه، گسترش و حفاظت محیط سبز کوشا باشند. البته با استفاده از فرصت می‌خواهیم نظریه یکی از دانشمندان را برای داشتن محیط زیست سبز وسالم تذکر دهیم. (راینبرگر دانشمند معروف زیست شناس می‌گویند که همه تمدن ها نابود خواهند شد اما نه در اثر یک بلای طبیعی و یا بمب اتومی، بلکه در اثر غوطه ور شدن تدریجی جوامع بشری درکثافات ماحول آن.)

بنابراین، یاد آوری از موضوعات فوق برما لازم دانسته می‌شود تا در داشتن محیط زیست سبز و سالم کوشا باشیم.

هدف

 حفظ سلامت محیط زیست و برطرف ساختن نگرانی در زمینه ایجاد فضای سبز، غرس اشجار زینتی، مثمر و غیر مثمر، طراوت و تازگی فضای مطبوع پوهنتون است.

ترکیب کمیته سرسبزی ومحیط زیست

  1. معاون مالی و­ اداری مسؤول کمیته
  2. باغبان مؤسسه عضو
  3. از پوهنځی زراعت یک استاد بحیث عضو
  4. از دیپارتمنت بیولوژی یک تن استاد بحیث عضو

وظایف و طرزالعمل کاری کمیته سرسبزی و محیط زیست

  1. کمیته مسؤول نظارت برحفظ و گسترش فضای سبز مسؤولیت جمع آوری کثافات، مواد فضله ودفن آن در خارج پوهنتون، در محلات مربوطه آن را بدوش دارد.
  2. کمیته نظر به ضرورت و یا حداقل ماهانه جلسه خویش را دایر نماید و در مورد حفاظت محیط زیست، سرسبزی، مشکلات سر راه، کاستی و خلاها بحث و تبادل نظر و جهت بیرون رفت از معضلات تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.
  3. کمیته درشروع هر سال فضای سبز را توسعه داده و برای غرس اشجار مثمر و غیر مثمر و گل بتههای زینتی تدابیر لازم را روی دست می‌گیرند.
  4. داشتن قوریه‌ها برای تربیه و نگهداری گل‌ها و یک تعداد از اشجار ضروری پنداشته می‌شود.
  5. کمیته ترکیب شده به منظور موفقیت در پروسه سرسبزی محیط زیست باید با وزارت زراعت، اداره محیط زیست و شهرداری فیروز کوه رابط کاری بر قرار نموده و خواهان کمک‌ها و همکاری‌های مسلکی و فنی گردد.
  6. کمیته به تهیه آب مورد ضرورت ساحات سبز از طریق ریاست پوهنتون و ادارات ذی‌ربط اقدام لازم نماید.
  7. کمیته برای ثبت فعالیت‌های اداری کتاب ثبت جلسات و سایر اسناد ضروری غرض مستند سازی فعالیت‌های خویش داشته باشد.
  8. کمیته کار خویش را همه ساله در ماه حوت بررسی کرده وگزارش خویش را به مقامات ذی‌صلاح تقدیم نموده و برای سال جدید غرض رفع کاستی ها تدابیر لازم اتخاد نماید.
  9. برای داشتن محیط زیست خوب و سالم و حفاظت آن لازمی دانسته می‌شود که کمیته محترم موضوعات مانند آبیاری، کود دهی، شاخچه بری، دوا پاشی اشجار مثمر و غیر مثمر را در زمان مناسب و عندالموقع مراقبت جدی نماید.
  10. کمیته مؤظف است با استفاده از تصاویر و اطلاعیه‌های فرهنگی جهت حفاظت از محیط زیست از بالا شدن به درختان، تخریب برگ‌ها و شاخچه درختان و گل بته‌ها توسط مسؤولین مربوطه ممانعت نماید.
  11. کمیته مؤظف است تا محیط زیست این نهاد علمی و اکادمیک را از کاغذ، پلاستیک، گشت و گذار در سبزه‌ها، مواد فضله، کثافات و مواد زهری در امن نگهدارد.

 

 پالیسی کمیته سرسبزی و محیط زیست مؤسسه تحصیلات عالی غور در شورای علمی مؤرخ __/__1402 قرائت و تائید گردید. این فیصله درج پروتکل شماره (   ) می‌باشد.

پالیسی کار و فعالیت کمیته مشوره دهی روانی

 مقدمه

 پوهنتون مرکز تجمع جوانان توانمند، نخبه و با استعداد جهت کسب علم و دانش و دریافت شگوفایی‌ها می‌باشد.

این افراد خصوصیات متفاوت در ساختار فزیولوژیکی و فراگیری دانش دارند که به عوامل مختلف مربوط می‌شود و این خصوصیات متفاوت زاده محیط اجتماعی، نا بهنجاری درخانواده درک متفاوت و نیاز متفاوت اند.

بناءً بعضی اوقات در پوهنتون محصلان هم وجود می‌داشته باشد که آن‌ها با پرابلم‌ها و مشکلات وارد شده که منبع این مشکلات محرومیت‌ها پرخاش‌های خانوادگی عدم رسیدگی خانواده به نیازهای شان، نداشتن امکانات و غیره می‌باشد که این همه باعث ایجاد مشکلات روانی برای محصلان می‌گردد به همین منظور پوهنتون درقبال این گونه محصلان مسؤولیت دارد تا در امور آموزش جهت حل راه یابی و مشکلات روانی شان همکاری لازم نماید.

 هدف

 ایجاد یک کمیته مشوره دهی روانی در زمره استادان که در بخش شناسایی و تشخیص پرابلم‌های روانی تجربه دارند، غرض مشوره دهی به محصلان که در زمینه فراگیری دانش مشکلات داشته و تمرکز حواس شان ضعیف است.

 وظایف کمیته

  1. تدویر جلسات با استادان در مورد خصوصیات محصلان که مشکلات روانی داشته باشد.
  2. چگونگی بر خورد استادان با محصلان که دچار مشکلات روانی اند.
  3. جلب همکاری نماینده‌های صنوف در مورد شناسایی محصلان که دچار پرابلم‌های روانی اند.
  4. مشوره دهی از طرف کمیته برای محصلان که پرابلم های روانی دارند.
  5. جلب توجه همکاری یک تعداد استادان و مؤسسات که در این بخش تخصص دارند و جهت مشوره دهی برای محصلان خدمت می‌کنند.

تشخیص محصلان که پرابلم یا مشکل روانی دارند

 

محصلان که پرابلم‌های روانی داشته باشد، خصوصیات شان متفاوت از سایر محصلان اند. این خصوصیات شامل موضوعات ذیل میباشد:

  1. در انزوا بودن.
  2. در فعالیت‌های صنفی کمتر سهیم اند.
  3. تمرکز حواس شان ضعیف می‌باشند.
  4. افسرده بودن.
  5. بعضی‌ها درس را اخلال و نظم پذیر نمی‌باشند.
  6. مهارت‌های یاد گیری ندارند.
  7. احساس ضعف وحقارت و ناتوانی می‌کنند.

تدابیر کمیته

 کمیته برای مشوره دهی به محصلان که پرابلم روانی دارند باید تدابیر زیر را اتخاذ نماید.

الف. کار های مقدماتی

  1. طرح تقسیم اوقات مشوره دهی
  2. مطالعه خصوصیات آن از طریق خانواده و هم‌صنفان شان
  3. مراقبت از فعالیت‌های محصل در محیط پوهنتون
  4. طرح پرسشنامه برای تشخیص مشکلات محصل
  5. مطالعه برخورد خانواده و شرایط زندگی اجتماعی شان

ب. صورت مشوره دهی

  1. خود را شریک ساختن به خواص محصل که مشکلات روانی در فراگیری دانش دارند.
  2. ارایه معلومات ضروری به محصل در مورد مشکل شان
  3. مشوره دهی به خانواده محصل در مورد وارد ساختن تغییرات در روش برخورد شان
  4. توضیح داستان‌های روانی برای رضایت شان
  5. کمک از طریق هم‌صنفی محصل، سپردن وظیفه ماورایی درسی بعد از انجام کارهای مقدماتی به محصل
  6. مراقبت دوامدار از فعالیت‌های محصل، درصنف و خارج از صنف
  7. ارزیابی از تغییرات که با مشوره دهی از فامیل بدست می‌آید، هم‌صنفان واستادان

 پالیسی کمیته مشوره دهی مؤسسه تحصیلات عالی غور در شورای علمی مؤرخ __/__1402 قرائت و تائید گردید. این فیصله درج پروتکل شماره (   ) می‌باشد.

طرزالعمل حوادث

مقدمه

احتمال بروز حوادث در لحظات مختلف زندگی انسان‌ها وجود دارد. جلوگیری از حوادث در بسا موارد امکان پذیر بوده و در مواردی غیر قابل جلوگیری میباشد. حوادث غیر مترقبه که زمان وقوع آن غیرقابل پیشبینی و مشکل است که همه جوانب جوامع با آن دست و گریبان می‌باشد. اما حالاتی نیز وجود دارد که برای جلوگیری آن تدابیر لازم باید اتخاذ گردد.

 در هر محل که انسان کار و فعالیت دارد مبرا از حوادث طبیعی و غیرطبیعی نمیباشد، باید به آن پیشبین بود. یکی از مسایل بسیار مهم داشتن تفکیک حوادث و تدابیر از قبل همچو موارد است.

حوادث دو نوع اند

حوادث طبیعی: شامل حوادث مانند سیل و زلزله

حوادث غیر طبیعی: شارتی برق، اتش سوزی، انفجار ، وغیره

با وجود این که جلوگیری به موقع امکانات وسیع وگسترده می‌خواهد، اما پیشگیری و داشتن تدابیر در زمینهما را کمک می نماید.

ﻫﺪف

اخذ تدابیر در مورد حوادث طبیعی و غیر طبیعی در سرحد معین در محیط پوهنتون برای مصونیت همه اعم از محصل، کارمند و کارگر.

 تدابیر

برای مصونیت محصلین، کارمندان و کارگران اگر تدابیر برای جلوگیری از حوادث طبیعی و غیر طبیعی گرفته نهشود ما شاهد صدمات خیلی خطرناک خواهیم بود. نباید به این فکر بود که جلوگیری کرده نمیتوانیم، این بدین معنی است که ما خود را به حوادث قبلاً سپرده ایم. مؤسسه تحصیلات عالی غور در حد ممکن تلاش نموده و مصمم با گرفتن احتمامات لازم در حد توان بشری می‌گردد تا حیات ما مورد خطر قرار نگیرد.

 

تدابیر و احتمالات

الف. ابزار استفاده برای جلوگیری از خطر

  1. نصب بالون ضد حریق و آموزش آن به افراد مسؤول بخش
  2. داشتن یک تانکر آب برای کنترول و خاموش کردن حریق
  3. تحت کتنرول و مصون نگهداشتن مواد آتش زا در لابراتوار
  4. دور نگهداشتن جنراتور از محیط آموزشی

ب. احتملات و تخنیک‌های جلوگیری از خطر

  1. مطالعه تخنیکی و علمی موقعیت پوهنتون از الحاط قرار داشتن در مسیر سیلاب
  2. مطالعه ساحه از نظر سابقه آتش فشانی
  3. شریک ساختن استادان پوهنحی مربوطه در زمینه مطالعه علمی و مسلکی ساحه پوهنتون از هر لحاظ
  4. کنترول وسایل برقی و منابع تولید برق
  5. عدم استفاده از وسایل کهنه و فرسوده که باعث شارتی برق میشوند
  6. آموزش تدابیر بیخطر و استفاده از وسایل برقی درلابراتوارها
  7. نشر معلومات ضد حریق و مقتضیات جلوگیری آن به محصلان و پرسونل پوهنتون
  8. آگاهی دهی به پرسونل حفظ و مراقبت پوهنتون

ملاحظه شد.

 این طرزالعمل در شورای علمی مؤرخ __/__1402 قرائت و تائید گردید. این فیصله درج پروتکل شماره (  ) می‌باشد.

طرزالعمل فعالیتهای کمیته سرسبزی و محیط زیست

این کمیته در چوکات آمریت حفظ و مراقبت تحت نام مدیریت سرسبزی فعالیت می‌نماید که اصولا دارای لایحه وظایف می‌باشد ولی با آن هم طرزالعمل جداگانه جهت تقویت برنامه‌های شان در نظر گرفته شده است.

ﻣﻘﺪﻣﻪ

 ﯾﮑـــﯽ از ﻣﺴـــﺎﯾﻞ ﻣﻬـــﻢ و اﺳﺎﺳـــﯽ ﺣﻔﺎﻇـــﺖ از ﻣﺤـــﯿﻂ زﯾﺴــﺖ اﺳـــﺖ. ﺑــﺮاي ﺣﺮاﺳـــﺖ از ﻣﺤــﯿﻂ زﯾﺴـــﺖ اداره ﻣﺤــﯿﻂ زﯾﺴــﺖ و ﺳــﺮ ﺳــﺒﺰي ﺷــﺎﻣﻞ تشکیلات دوﻟﺘــﯽ ﮔﺮدﯾـــﺪه اﺳـــﺖ. ﺷـــﺮاﯾﻂ ﻓﻌﻠـــﯽ در ﮐﺸـــﻮر ﻃﻮرﯾﺴـــﺖ که ﻧﺴــﺒﺖ ﻋــﺪم ﺗﻮﺟــﻪ اﻓــﺮاد ﺟﺎﻣﻌــﻪ و ﺳــﻬﻢ ﮔﯿــﺮي ﻣﺳــؤﻮﻟﺎﻧﻪ ﺷــﺎن ﻧﮕﺮاﻧــﯽ را در بخش ﻣﺤــﯿﻂ زﯾﺴــﺖ ﺑــﻪ ﺑــﺎر آورده.

ﺣﺮاﺳــﺖ از ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ وﻇﯿﻔﻪ هریکی از اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ. در ﺣــﺎل ﺣﺎﺿــﺮ ﺑــﺮاي رﻓــﻊ ﻧﮕﺮاﻧــﯽﻫــﺎ ﺗﻮﺟــﻪ ﺑــﻪ ﻣﺤــﯿﻂ زﯾﺴــــﺖ و زﯾﺴــــﺖ اﺟﺘﻤــــﺎﻋﯽ و ﻣــــﺪﻧﯽ، ﮔﺴــــﺘﺮش ﺣﻔﺎﻇــﺖ ﻣــﯿﺤﻂ زﯾﺴــﺖ ﺻــﻮرت ﮔﺮﻓﺘــﻪ اﺳــﺖ و اﻗــﺪاﻣﺎت لاﺎزم روي دﺳــﺖ اﺳــﺖ. داﻧﺸــﻤﻨﺪان ﺣﻔﺎﻇــﺖ و ﺗﻮﺳــﻌﻪ ﻓﻀــﺎﻫﺎي ﺳــﺒﺰ و ﻣﺤــﯿﻂ زﯾﺴــﺖ ﻋــﺎري از ﮐﺜﺎﻓــﺎت را ﺟــﺰء ﺑﻘــﺎ و ﺗــﺪاوم ﺣﯿــﺎت ﺟﺎﻣﻌــﻪ ﺑﺸــﺮي و ﺣﯿــﻮاﻧﯽ روي زﻣــﯿﻦ داﻧﺴﺘﻪ و ﺑﻪ آن ﺗﻮﺟﻪ ﺧﺎص ﻣﻌﻄﻮف ﻣﯿﺪارﻧﺪ. آﻗــﺎي راﯾﻨﺒﺮﮔــﺮ داﻧﺸــﻤﻨﺪ ﻣﻌــﺮوف زﯾﺴــﺖ ﺷــﻨﺎس ﻣــﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﻫﻤـﻪ ﺗﻤـﺪن ﻫـﺎ ﻧـﺎﺑﻮد ﺧﻮاﻫـﺪ ﺷـﺪ اﻣﺎ ﻧـﻪ در اﺛـﺮ ﯾــﮏ آفت ﻃﺒﯿﻌــﯽ و ﯾــﺎ ﺑﻤــﺐﻫــﺎي اﺗــﻮﻣﯽ، ﺑﻠﮑــﻪ در اﺛــﺮ ﻏﻮﻃـــﻪ ور ﺷـــﺪن ﺗـــﺪرﯾﺠﯽ ﺟﻮاﻣـــﻊ ﺑﺸـــﺮي در ﮐﺜﺎﻓـــﺎت ﻣﺎﺣﻮل آن.

 روي ﻫﻤــﯿﻦ اﺻــﻞ اﺳــﺖ ﮐـــﻪ اﻧﺴــﺎنﻫــﺎي ﻣﺘﻤـــﺪن و ﻣﺴــؤوﻟﯿﺖ ﭘــﺬﯾﺮ در ﺑﺮاﺑــﺮ ﺗــﺪاوم ﺑﻘــﺎي ﻧﺴــﻞ ﺑﺸــﺮ ﻫﻤــﻮاره تلاش ﻧﻤـﻮده و ﻣـﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨـﺪ ﺗـﺎ از ﺗﺨﺮﯾـﺐ ﻣﺤـﯿﻂ زﯾﺴـﺖ و ﺑﻬـﻢ ﺧـﻮردن ﺷــﺮاﯾﻂ ﻣﻄﻤـﯿﻦ ﺣﯿــﺎت اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ﺟﻠــﻮﮔﯿﺮي و در ﺟﻬــﺖ ﺣﻔﺎﻇــﺖ و ﮔﺴــﺘﺮش آن ﮔــﺎم ﻫــﺎي اﺳــﺘﻮار و ﺳــﻨﺠﯿﺪه ﺷـــﺪه ﺑﺮداﺷـــﺘﻪ ﺷــﺪه است. ﻗـــﻮاﻧﯿﻦ و ﺿـــﻮاﺑﻂ ﺑـــﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠــﯽ را در اﯾــﻦ ﻋﺮﺻــﻪ ﺣﯿــﺎت ﺗﻨﻈــﯿﻢ و از ﻃﺮﯾــﻖ ﻣﻠــﻞ ﻣﺘﺤﺪ ﺑﻪ آن ﺻﺒﻐﻪ ﻋﻤﻠﯽ و ﺗﻄﺒﯿﻖ داده اﻧﺪ. این پوهنتون ﻏــﺮض حفظ و ﺗﻮﺳــﻌﻪ ﻓﻀــﺎي ﺳــﺒﺰ، ﺟﻠــﻮﮔﯿﺮي از اﻧﺒﺎﺷــــﺘﻪ ﺷــــﺪن ﮐﺜﺎﻓــــﺎت در ﺳــــﺎﺣﺎت ﺗﺪرﯾﺴــــﯽ و ﺣﻔﺎﻇــﺖ ﻣﺤــﯿﻂ زﯾﺴــﺖ ﺳــﺎﻟﻢ ﺑــﺮاي آﻣــﻮزش ﺑﻬﺘــﺮ را در اوﻟﻮﯾﺖ ﻫﺎي ﮐﺎري ﺧﻮﯾﺶ ﻗﺮار داده اﺳﺖ.

ﯾﻘﯿﻨــﺎ ﺻــﺤﻦ پوهنتون و ﻓﻀــﺎي ﺳــﺒﺰ ﻋــﺎري از ﮐﺜﺎﻓــﺎت و ﻓﻀــﻠﻪﻫــﺎي ﻣﯿﮑــﺮوب زا ﻧﺸــﺎﻧﻪ اي از ﺣﻤﺎﯾــﺖ از ﻣﺤــﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﺳﺎﻟﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﮐﯿﻔﯿـﺖ آﻣــﻮزش ﺑـﻪ ﻓﻀــﺎي آﻣﻮزﺷــﯽ ﺳـﺎﻟﻢ ﻣﺮﺑــﻮط اﺳــﺖ ﭘﺲ ﺑﺎﯾﺪ ﺣﺮاﺳﺖ ﻧﻤﺎﺋﯿﻢ.

ﻫﺪف

ﺣﻔﻆ ﺳـلاﻣﺖ ﻣﺤـﯿﻂ زﯾﺴـﺖ و ﺑـﺮ ﻃـﺮف ﺳـﺎﺧﺘﻦ ﻧﮕﺮاﻧـﯽ در زﻣﯿﻨــﻪ، اﯾﺠــﺎد ﻓﻀــﺎي ﺳــﺒﺰ، ﻏــﺮص اﺷــﺠﺎر زﯾﻨﺘــﯽ و طراوت و ﺗﺎزه ﮔﯽ ﻓﻀﺎي ﻣﻄﺒﻮع در پوهنتون اﺳﺖ.

  1. ﺗﺮﮐﯿــﺐ ﮐﻤﯿﺘــﻪ ﺳﺮﺳــﺒﺰي و ﻣﺤیــﻂ زﯾﺴــﺖ ﭘﻮﻫﻨﺘﻮن
  2. ﻣﻌﺎون اداري پوهنتون ﻣﺴؤول ﮐﻤﯿﺘﻪ
  3. ﻣﺪﯾﺮ ﺣﻔﻆ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﻌﺎون ﮐﻤﯿﺘﻪ
  4. مدیر ﺳﺮ ﺳﺒﺰي ﻋﻀﻮ
  5. مدیر انجنیری ﺑﺤﯿــﺚ ﻋﻀﻮ
  6. یک تن از استادان پوهنحی زراعت به حیث عضو

وﻇﺎﯾﻒ و ﻃﺮزاﻟﻌﻤﻞ ﮐﺎري ﮐﻤﯿﺘﻪ

  1. ﮐﻤﯿﺘــﻪ ﻣﺴــؤول ﻧﻈــﺎرت ﺑــﺮ ﺣﻔــﻆ و ﮔﺴــﺘﺮش ﻓﻀــﺎي ﺳــﺒﺰ در ﺳــﺎﺣﻪ پوهنتون و ﺟﻤــﻊ آوري ﮐﺜﺎﻓــﺎت و دﻓــﻦ آن در ﺧﺎرج پوهنتون در محلات ﻣﺮﺑﻮط ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
  2.  ﮐﻤﯿﺘﻪ در ﻫﺮ ﻣـﺎه ﯾـﮏ ﺑـﺎر ﺑﺼـﻮرت ﻧﻮرﻣـﺎل ﺟﻠﺴـﻪ ﻧﻤـﻮده و در ﺻــﻮرت ﺿــﺮورت ﺟﻠﺴــﺎت را می‌تواﻧــﺪ زودﺗــﺮ ﻧﯿــﺰ داﯾﺮ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
  3. ﮐﻤﯿﺘــﻪ در ﺷــﺮوع ﻫــﺮ ﺳــﺎل ﻓﻀــﺎی ﺳــﺒﺰ را ﺗﻮﺳــﻌﻪ و ﺑــﻪ ﻏﺮص اﺷﺠﺎر ﺗﺪاﺑﯿﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
  4. ﮐﻤﯿﺘــﻪ ﺑــﺎ رﯾﺎﺳــﺖﻫــﺎي زراﻋــﺖ و اداره ﻣﺤــﯿﻂ زﯾﺴــﺖ راﺑﻄــﻪ ﮐــﺎري ﺑﺮﻗــﺮار ﻧﻤــﻮده و در زﻣﯿﻨــﻪ ﺗﻮﺳـــﻌﻪ ﺳـــﺎﺣﻪ ﺳـــﺒﺰ و ﺣﻔﺎﻇـــﺖ ﻣﺤـــﯿﻂ ﮐﻤـــﮏﻫـــﺎ و ﻫﻤﮑﺎريﻫﺎي آنﻫﺎ را ﺟﻠﺐ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
  5. ﮐﻤﯿﺘــﻪ ﺑــﻪ ﺗﻬﯿــﻪ آب ﻣــﻮرد ﺿــﺮورت ﺳــﺎﺣﺎت ﺳــﺒﺰ از ﻃﺮﯾﻖ رﯾﺎﺳﺖ ﭘﻮﻫﻨﺘﻮن و ادارات ذی‌رﺑﻂ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
  6. ﮐﻤﯿﺘــﻪ ﺑــﺮاي ﺛﺒــﺖ ﻓﻌﺎﻟﯿــﺖﻫــﺎي ﺧــﻮﯾﺶ داراي ﮐﺘــﺎب ﺟﻠﺴــﺎت و ﺳــﺎﯾﺮ اﺳــﻨﺎد ﺿــﺮوري ﻏــﺮض ﻣﺴــﺘﻨﺪ ﺳــﺎزي ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎي ﺧﻮﯾﺶ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
  7. ﮐﻤﯿﺘــﻪ ﮐــﺎر ﺧــﻮﯾﺶ را ﻫﻤــﻪ ﺳــﺎﻟﻪ در ﻣــﺎه ﺣــﻮت ﺑﺮرﺳــﯽ ﮐـــﺮده و ﺑـــﺮاي ﺳـــﺎل ﺟـــﺪيد ﻏﺮﺿـــﻊ رﻓـــﻊ ﮐﺎﺳـــﺘﯽﻫﺎ ﺗﺪاﺑﯿﺮﻟﺎزم اﺗﺨﺎذ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ.

 

طرزالعمل کمیته سرسبزی و محیط زیست مؤسسه تحصیلات عالی غور در شورای علمی مؤرخ __/__1402 قرائت و تائید گردید. این فیصله درج پروتکل شماره (   ) می‌باشد.

 پالیسی آزادی اکادمیک

مقدمه

پوهنتون‌ها محیط آموزش و پرورش کادرهای متخصص بوده و زمینه‌های آموزش را در عرصه‌های مختلف که جامعه به آن نیاز دارد مساعد می‌سازد. برای آموزش و پروش در محیط اکادمیک نیاز است تا یک سلسله آزادی های اکادمیک و اداری وجود داشته باشد.

 آزادیﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ، صلاﺣﯿﺖﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮑﯽ اﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ اﻋﻀﺎی ﮐﺎدر ﻋﻠﻤﯽ و ﻣﺤﺼﻠﯿﻦ در ﻗﺎﻧﻮن تحصیلات ﻋﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﻧﻈﺎم تحصیلات ﻋﺎﻟﯽ ﺗﻔﻮﯾﺾ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. آزادیﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﻧﻮرﻣﺎل و ﺛﻤﺮ ﺑﺨﺸﯽ اﺳﺖ و ﺑﻪ ﻧﻈﺎم ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ و اﻋﺘﺒﺎر ﻣﯽﺑﺨﺸﺪ. رﻋﺎﯾﺖ اﯾﻦ آزادی ﻫﺎ ﺑﺎﻋﺚ اﻧﮕﯿﺰش و دﻟﮕﺮﻣﯽ اﺳﺘﺎدان و ﻣﺤﺼﻠﯿﻦ ﮔﺮدﯾﺪه ﺑﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﯾﺎد دﻫﯽ ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﺳﺮ اﻧﺠﺎم اﺳﺒﺎب ﺗﻄﺒﯿﻖ پلانﻫﺎی درﺳﯽ ﭼﻮن ﭘﺎﻟﯿﺴﯽ ﮐﻮرس و ﮐﺮﯾﮑﻮﻟﻢ، رﺷﺪ اﺳﺘﻌﺪادﻫﺎی ﻓﮑﺮی محصلان، رﻋﺎﯾﺖ اﻧﺼﺎف و ﻋﺪاﻟﺖ در ارزﯾﺎﺑﯽ داﻧﺶ ﻣﺤﺼﻞ، ﺳﻬﻢ ﮔﯿﺮی محصلان ﺑﻪ ﮐﺎرﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻘﯽ، ﻣﺴﺎﻋﺪ ﺷﺪن زﻣﯿﻨﻪ اﺑﺘﮑﺎرات، ﺗﻄﺒﯿﻖ اﺻﻞ ﻣﺤﺼﻞ ﻣﺤﻮری، رﻋﺎﯾﺖ اﺣﺘﺮام و اﻋﺘﻤﺎد ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻣﯿﺎن اﺳﺘﺎدان و محصلان می‌گردد. ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻧﺸﺎن می‌دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺣﺪود اﯾﻦ آزادیﻫﺎ در ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﻋﯿﻨﯽ و ذﻫﻨﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﺳﻄﺢ رﺷﺪ ﻓﮑﺮی محصلان ﻣﺸﺨﺺ ﺷﻮد ﺗﺎ آﻧﺎن ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ آﮔﺎﻫﯽ از اﯾﻦ آزادیﻫﺎ ﺧﻮد را در آن درﯾﺎﺑﻨﺪ. 

ﯾﮑﯽ از ﻣﺴﺎﯾﻞ اﺳﺎﺳﯽ ﺗﺪاوم ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی مؤسسه تحصیلات عالی غور آزادیﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در مجموع ﻣؤﺳﺴﺎت ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ وﻇﯿﻔﻪ دارﻧﺪ ﺗﺎ ﺣﺪود اﯾﻦ آزادی را در ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﺑﺎﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻠﯽ و ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﭘﯽرﯾﺰی ﻧﻤﻮده و در روﺷﻨﯽ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻧﺎﻓﺬ ﮐﺸﻮر از آن‌ها ﺣﻤﺎﯾﺖ و ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ ﻧﻤﻮده و آن‌را ﻣﻮرد ﺗﺸﻮﯾﻖ ﻗﺮار دﻫﻨﺪ.

ﻫﺪف

ﺑﺴﺘﺮ ﺳﺎزی ﺑﺮای آزادی اﮐﺎدﻣﯿﮏ، اﻧﺠﺎم ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ آﻣﻮزﺷﯽ ﻧﻮرﻣﺎل و ﺛﻤﺮﺑﺨﺶ در ﺗﻄﺒﯿﻖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ و ﺗﺤﻘﯿﻘﯽ و ﺿﺮورت ﻃﺮح ﻣﯿﮑﺎﻧﯿﺰم آزادی ﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ

ﺑﺮای اﻧﺠﺎم ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻧﻮرﻣﺎل و ﻣﺴﺘﻤﺮ و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ رﻋﺎﯾﺖ آزادیﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ ﮐﻪ در آن اﻫﺪاف آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺮ آورده ﮔﺮدد ﺑﻪ ﻣﯿﮑﺎﻧﯿﺰم ﻧﻈﺎرت ﺿﺮورت اﺣﺴﺎس می‌شود. اﯾﻦ ﻣﯿﮑﺎﻧﯿﺰم ﻣﯿﺘﻮاﻧﺪ ﺷﺎﻣﻞ ﺧﻄﻮط اﺳﺎﺳﯽ ذﯾﻞ ﺑﺎﺷﺪ:

آﮔﺎﻫﯽ دﻫﯽ

روئسای پوهنځی‌ها، آﻣﺮﯾﻦ دﯾﭙﺎرﺗﻤﻨﺖﻫﺎ و اﺳﺘﺎدان رﻫﻨﻤﺎ وﻇﯿﻔﻪ دارﻧﺪ ﺗﺎ اﺑﺘﺪا ﭘﺎﻟﯿﺴﯽ آزادیﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ را ﺑﻪ آﮔﺎﻫﯽ اﻋﻀﺎی ﮐﺎدر ﻋﻠﻤﯽ و محصلان اﻧﺘﻘﺎل داده و از رﻋﺎﯾﺖ آن عملا ﻧﻈﺎرت ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

ﭘﺎﻟﯿﺴﯽ آزادیﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ از ﻃﺮﯾﻖ وﯾﺐ ﺳﺎﯾﺖ پوهنتون، ﺻﻔﺤﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ پوهنځی‌ها، دﯾﭙﺎرﺗﻤﻨﺖﻫﺎ و ﺻﻨﻮف درﺳﯽ ابلاغ ﮔﺮدد.

 ﻧﻈﺎرت و ﮐﻨﺘﺮول

  1. آﻣﺮﯾﻦ دﯾﭙﺎرﺗﻤﻨﺖ ﻫﺎ ازﺟﺮﯾﺎن دروس اﺳﺘﺎدان و ﺗﻄﺒﯿﻖ ﻣﺤﺼﻞ ﻣﺤﻮری در ﻫﺮ ﺳﻤﺴﺘﺮ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﮐﻨﺘﺮول ﺑﻌﻤﻞ آورﻧﺪ و در ﺻﻮرﺗﯽ ﻋﺪم رﻋﺎﯾﺖ آن ﺑﺎ اﺳﺘﺎدان و محصلان ﺻﺤﺒﺖﻫﺎی ﺗﻮﺿﯿﺤﯽ و تفهیمی را ﺳﺎزﻣﺎن دﻫﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
  2. از ﺟﺮﯾﺎن اﻣﺘﺤﺎن وﺳﻂ ﺳﻤﺴﺘﺮ، اﻣﺘﺤﺎن ﭘﺎﯾﺎن ﺳﻤﺴﺘﺮ، ﺗﺠﺪﯾﺪ ﻧﻈﺮ ﻧﺤﻮه ﺳﻮاﻟﺎت اﻣﺘﺤﺎن و ﺷﯿﻮه ﻧﻤﺮه دﻫﯽ اﺳﺘﺎدان ﻧﻈﺎرت ﺟﺪی ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد.
  3. اﺻﻞ ﻣﮑﺎﻓﺎت و ﻣﺠﺎزات را در رﻋﺎﯾﺖ و ﻋﺪم رﻋﺎﯾﺖ آزادیﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ ﻋﻤﻠﯽ ﺳﺎزﻧﺪ.

ارزﯾﺎﺑﯽ از ﺗﻄﺒﯿﻖ آزادیﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ

ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ از ﺗﻄﺒﯿﻖ آزادیﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ ﺳﺎﻟﺎﻧﻪ ﯾﮏ ﺑﺎر ﻧﻈﺮ ﺧﻮاﻫﯽ و ﻧﯿﺎز ﺳﻨﺠﯽ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد ﺗﺎ ﻣﯿﺰان ﻏﻨﺎﻣﻨﺪی ﭘﺎﻟﯿﺴﯽ آزادیﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ و رﻋﺎﯾﺖ آن ﺑﺪﺳﺖ آﯾﺪ.

  1. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﻈﺮ ﺧﻮاﻫﯽﻫﺎ در ﺗﮑﻤﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮی ﭘﺎﻟﯿﺴﯽﻫﺎ و ﻃﺮزاﻟﻌﻤﻞ ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ آزادیﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد.
  2. ﻓﯿﺪﺑﮏ از اﺳﺘﺎدان و محصلان ﻏﺮض درﯾﺎﻓﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮات آن در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ و ﻣﯿﺰان رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪی ﺷﺎن داده ﺷﻮد.
  3. در ﺧﺘﻢ ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ از ﺗﻄﺒﯿﻖ ﭘﺎﻟﯿﺴﯽ آزادیﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ ﻋﺼﺮی، ارزﯾﺎﺑﯽ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد.
  4. در ﺟﻠﺴﺎت و ﺷﻮراﻫﺎ ﻧﺘﺎﯾﺞ ارزﯾﺎﺑﯽﻫﺎی آزادیﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ ﮔﺰارش ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ آن، ﺗﺪاﺑﯿﺮ اﺗﺨﺎذ ﺷﻮد.

 

ﻣﯿﮑﺎﻧﯿﺰم رﻋﺎﯾﺖ آزادیﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ پوهنتون درﺷﻮرای ﻋﻠﻤﯽ مؤرخ __/__/1402 ﻗﺮاﺋﺖ و ﺗﺎﺋﯿﺪ ﮔﺮدﯾﺪ. این فیصله درج ﭘﺮوتکل ﺷﻤﺎره (   ) ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

پالیسی رعایت اخلاق اکادمیک مؤسسه تحصیلات عالی غور

مقدمه 

ﻧﻈﺎم اﮐﺎدﻣﯿﮏ ﺑﺎ اخلاق اﮐﺎدﻣﯿﮏ اﺳﺘﻮار اﺳﺖ. ﻧﻈﺎم ﺑﺪون اخلاق را ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮان ﻧﻈﺎم اﮐﺎدﻣﯿﮏ داﻧﺴﺖ. ﺗﺮوﯾﺞ اﯾﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ در ﻧﻈﺎم اﮐﺎدﻣﯿﮏ ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﻗﺎﻧﻮن و ﻃﺮزاﻟﻌﻤﻞ اﮐﺎدﻣﯿﮏ در پوهنتون اﺳﺘﻮار ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

مؤسسه تحصیلات عالی غور ﻫﻤﻮاره تلاش ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﺗﺎ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽﻫﺎی زﯾﺮ را در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ اﯾﺠﺎد، ﺗﻘﻮﯾﺖ و ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ: 

1. ﻧﻈﺎم اﮐﺎدﻣﯿﮏ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ اﺳﺘﺎد، ﻣﺤﺼﻞ و ﺗﺤﻘﯿﻖ می‌باشد،

2. ﺗﺮوﯾﺞ ﻓﺮﻫﻨﮓ اﮐﺎدﻣﯿﮏ ﺗﻮﺳﻂ اﻓﺮاد اﮐﺎدﻣﯿﮏ،

3. ﻓﻀﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ ﺑﺮای آﻣﻮزش ﺟﻮاﻧﺎن و ﻣﺘﻘﺎﺿﯿﺎن ﻋﻠﻮم،

4. در ﻧﻈﺎم اﮐﺎدﻣﯿﮏ اﻓﺮاد اﮐﺎدﻣﯿﮏ کار ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

هویدا است که ﺟﺎﻣﻌﻪ اﮐﺎدﻣﯿﮏ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ اﻓﺮاد اﮐﺎدﻣﯿﮏ بوده و ﺑﺮای ﺳﺎﺧﺘﻦ اﯾﻦ ﻧﻈﺎم ﺑﺎﯾﺪ اﻓﺮاد ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺑﺎداﻧﺶ ﻣﺴﻠﮑﯽ و ﻣﺘﻌﻬﺪ را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ و اﯾﻦ اﺻﻞ در ﭘﺬﯾﺮش کادرهای علمی تا حد امکان رﻋﺎﯾﺖ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

 ﻫﺪف

ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻧﻈﺎم اﮐﺎﻣﯿﮏ ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻃﺮزاﻟﻌﻤﻞﻫﺎی اﮐﺎدﻣﯿﮏ ﮐﻪ درآن اﺳﺘﺎد و ﻣﺤﺼﻞ ﺗﻤﺜﯿﻞ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ داﺷﺘﻪ و ﺑﺎ آزادﮔﯽ اﮐﺎدﻣﯿﮏ بر ﻧﻘﺶ ﻣﺤﺼﻞ ﻣﺤﻮر اﺳﺘﻮار ﺑﺎﺷﺪ.

ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ اﺳﺘﺎدان در ﻧﻈﺎم اﮐﺎدﻣﯿﮏ جزء اساسی شمرده می‌شود که دقت زیادی را می‌طلبد. 

مؤسسه تحصیلات عالی غور از ﺑﺪو ﺗﺎﺳﯿﺲ ﺑﺮای ﺳﺎﺧﺘﻦ ﭼﻨﯿﻦ ﻧﻈﺎم ﮔﺎم ﻧﺨﺴﺖ ﺑﺮداشته و اﺳﺘﺤﮑﺎم آن را ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ اﺻﻮل اﮐﺎدﻣﯿﮏ می‌داند.

 

ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ اﺳﺘﺎدان اﮐﺎدﻣﯿﮏ

1. داﺷﺘﻦ داﻧﺶ ﻣﺴﻠﮑﯽ و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺗﺪرﯾﺲ

2. ﻣﻬﺎرت در ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﭘﮋوﻫﺶ

3. ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﺑﻪ ﻧﻔﺲ و ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﺗﺒﻌﯿﺾ و ﺗﻌﺼﺐ

4. ﻣﯿﺘﻮد ﺗﺪرﯾﺲ ﻣﺤﺼﻞ ﻣﺤﻮر

5. ﺳﻤﺒﻮل از ﻋﺪاﻟﺖ و ﺷﻔﺎﻓﯿﺖ در ﺗﻄﺒﯿﻖ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻟﻮاﯾﺢ

 6. آراسته به داﻧﺶ ﻣﺘﺤﻮل و ﻣﻮاد درﺳﯽ ﺑﻪروز

7. منتقد و اﻧﺘﻘﺎد ﭘﺬﯾﺮ

8. داﺷﺘﻦ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ در درس و ﻧﻈﻢ

9. داﺷﺘﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪای آﻣﻮزشی

10. ﺟﻮاﺑﮕﻮی مشکلات ﻣﺤﺼﻞ در اﻣﻮر درﺳﯽ

11. ﺻﻤﯿﻤﯽ و ﺧﻮش ﺑﺮﺧﻮرد

12. رﻋﺎﯾﺖ ﻣﻌﺘﻘﺪات ﻣﺬﻫﺒﯽ ﻣﺮدم در ﻫﻨﮕﺎم اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻪ آن ﻫﺎ

13. ﻣﺒﺎرزه ﻋﻠﯿﻪ ﻓﺴﺎد اداری، دﺳﺘﺒﺮد ﺑﻪ داراﺋﯽ ﻋﺎﻣﻪ

14. ﺳﻬﻢﮔﯿﺮی ﻓﻌﺎﻟﺎﻧﻪ در رﻓﻊ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪیﻫﺎی ﻣﺮدم

 15. ﻗﺮار دادن اﻧﺪوﺧﺘﻪ و ﺗﺠﺎرب ﻋﻠﻤﯽ و ﻣﺴﻠﮑﯽ در ﺧﺪﻣﺖ ﺗﺤﻮﻟﺎت ﻣﺤﻠﯽ، ﻣﻠﯽ و ﻣﻨﻄﻘﻮی ﺑﺎﮐﻤﺎل ﺻﺪاﻗﺖ

16. ﺣﻔﻆ اﻣﺎﻧﺖ‌داری در اراﺋﻪ داﻧﺶ ﻣﺴﻠﮑﯽ

ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ محصلان در ﻧﻈﺎم اﮐﺎدﻣﯿﮏ

 محصلان در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ اﮐﺎدﻣﯿﮏ مؤسسه تحصیلات عالی غور ﺑﺎﯾﺪ اﻟﮕﻮی از اخلاق، شخصیت، داﻧﺶ و ﻗﺎﻧﻮن ﭘﺬﯾﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ. همچنان، ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽﻫﺎی زﯾﺮ را رعایت نمایند.

1. ازﻗﻮاﻧﯿﻦ، ﻟﻮاﯾﺢ و ﻃﺮزاﻟﻌﻤﻞﻫﺎی پوهنتون آﮔﺎﻫﯽ و ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ آن ﺧﻮد را مکلف دانند.

2. ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ و ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

 3. ﺑﺎ ﻫﻢﺻﻨﻔﺎن ﺻﻤﯿﻤﯽ و ﻓﻌﺎل، و اخلاق ﺣﮑﯿﻤﺎﻧﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

 4. ﺑﻪ اﺳﺘﺎدان ﺧﻮد اﺣﺘﺮام داﺷﺘﻪ، ﻧﻈﻢ و دﺳﭙﻠﯿﻦ را در ﺻﻨﻒ رﻋﺎﯾﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

5. در ﮐﺎرﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺳﻬﻢ ﻓﻌﺎل بگیرند. 

6. زﻣﺎن را ﺧﻮب ﻣﺪﯾﺮت ﮐﻨﻨﺪ.

7. از اﻣﮑﺎﻧﺎت و ﺗﺠﻬﯿﺰات پوهنتون ﺑﺎ ﻣﺴؤﻮﻟﯿﺖ اﺳﺘﻔﺎده و در ﺣﻔﻆ آن ﺧﻮد را ﻣﺴؤول ﺑﺪانند.

8. از ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﺜﺒﺖ و ﺣﻔﻆ اﻟﺼﺤﻪ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ را در ﻫﻤﻪ ﺟﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﻧﻤﺎیند.

9. ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﮐﺘﺎب ﺧﻮاﻧﯽ ﻋﺎدت داﺷﺘﻪ و داﻧﺶ ﺧﻮد را ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

10. آﮔﺎهاﻧﻪ در ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﺳﻬﻢ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ.

 11. محقق و ﺑﺎورﻣﻨﺪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

12. داﻧﺶ را ﻧﯿﺎز ﺧﻮد ﺑﺪاﻧﻨﺪ.

13. ﺧﻮد ﺧﻮاه و ﻣﺘﮑﺒﺮ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ.

14. در پوهنتون ﺑﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس در درس ﺣﻀﻮر ﯾﺎﺑﻨﺪ.

 

ﻣﺴؤوﻟﯿﺖ پوهنتون در ﻗﺒﺎل ﺗﻄﺒﯿﻖ ﭘﺎﻟﯿﺴﯽ رﻋﺎﯾﺖ اخلاق ﻣﺴﻠﮑﯽ

1. ﻧﻈﺎرت از ﺗﻄﺒﯿﻖ ﭘﺎﻟﯿﺴﯽ در پوهنتون

2. ﺗﺪوﯾﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺮای ﺣﻤﺎﯾﺖ از اﯾﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ

 3. رﻋﺎﯾﺖ اﺻﻞ ﻣﮑﺎﻓﺎت و ﻣﺠﺎزات

  1. اﻧﻌﮑﺎس ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽﻫﺎی اخلاقی در ﻣﺤﺎﻓﻞ و روزﻫﺎی ﺗﺠﻠﯿﻞ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖﻫﺎی ﻣﻬﻢ در پوهنتون.

 

ﭘﺎﻟﯿﺴﯽاخلاق اﮐادمیک در ﺷﻮرایﻋﻠﻤﯽمؤرخ __/__/1402 ﻗﺮاﺋﺖ وﺗﺎﺋﯿﺪ ﮔﺮدﯾﺪ. این ﻓﯿﺼﻠﻪ درج ﭘﺮوتکل ﺷﻤﺎره (    ) ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

طرزالعمل استفاده از تسهیلات و امکانات پوهنتون

مقدمه

مؤسسه تحصیلات عالی غور به منظور سهمگیری در انکشاف جامعه، تقویه فعالیت های تحقیقی و علمی از طریق افزایش همکاری ها، زمینه استفاده از خدمات و امکانات پوهنتون را نه تنها برای محصلان، استادان و کارمندان مؤسسه تحصیلات عالی غور، بلکه برای عموم افراد جامعه نیز فراهم نموده است، طوریکه برنامه های اکادمیک پوهنتون تحت تاثیر قرار نگیرد و سهولت ها و امکانات مذکور در آن زمان، مورد استفاده استادان، محصلان و کارمندان پوهنتون نباشد. این پالیسی به منظور چگونگی استفاده از سهولت‌های پوهنتون توسط افراد و سازمان ها و مراکز بیرون از مؤسسه تحصیلات عالی غور تهیه شده است.

سهولت ها و امکانات تحقیقاتی و لابراتواری:

مؤسسه تحصیلات عالی غور به منظور حمایت از فعالیت های تحقیقاتی و محققان کشور، سهولت ها و امکانات تحقیقاتی را نه تنها برای محققین، استادان و محصلان مؤسسه تحصیلات عالی غور، بلکه برای سایر محققان و افراد جامعه نیز فراهم نموده است. چگونگی استفاده از امکانات و سهولت‌های تحقیقاتی و لابراتواری مؤسسه تحصیلات عالی غور توسط افراد جامعه تحت شرایط ذیل صورت می گیرد:

  1. درخواست رسمی مبنی بر استفاده از امکانات و سهولت مراکز تحقیقاتی، زمان و چگونگی استفاده به معاونیت علمی
  2.  ارجاع درخواست، به ریاست تحقیقات جهت اجرائات بعدی
  3. تنظیم چگونگی استفاده از مراکز تحقیقاتی، در قالب قرارداد و تفاهم نامه جداگانه بین استفاده کننده و ریاست تحقیقات
  4. درخواست دهنده با متعهد گردد که در جریان استفاده از امکانات و سهولت ها، تمام قوانین و مقررات مؤسسه را مراعات نموده و در صورت آسیب به آن، خساره آن را مطابق اصول پرداخت می کند.

سهولت ها و امکانات کتابخانه:

با توجه به سیاستهای عام المنفعه مؤسسه تحصیلات عالی غور و به منظور سهم گیری در ارتقاء سطح دانش در کشور، کتابخانه مؤسسه تحصیلات عالی غور نه تنها برای محصلان، استادان و کارمندان مؤسسه تحصیلات عالی غور، بلکه برای مراجعین مراجعین خارج از سیستم آکادمیک مؤسسه تحصیلات عالی غور نیز خدمات ارائه می دهد. چگونگی استفاده از امکانات و سهولت‌های کتابخانه مؤسسه تحصیلات عالی غور برای افراد جامعه قرار ذیل می باشد:

  1. اشخاصی که در مراکز آکادمیک مشغول به فعالیت هستند،که در سمتهای “استاد، محصل کارمند” می باشند می توانند با ارائه مکتوب از ریاست مرکز مربوطه خویش، و گرفتن تائید معاونیت علمی و تدریسی و ریاست تحقیقات مؤسسه تحصیلات عالی غور از منابع کتابخانه استفاده کنند. که این اشخاص بعد از طی مراحل اداری، می توانند از تمام منابع کتابخانه که شامل مخزن کتابها و سالن مطالعه می باشد استفاده کنند.
  2. اشخاصی که قصد استفاده از منابع کتابخانه را بصورت شخصی دارند، که اغلب محققین و نویسنده گان می باشند. می توانند با ارائه درخواست کتبی به معاونیت علمی تدریسی که تائید ایشان و همچنین تائید ریاست تحقیقات را داشته باشد. به کتابخانه مراجعه کنند و با به امانت گذاشتن اصل تذکره و یا اصل پاسپورت خویش از منابع کتابخانه استفاده کنند.
  3. منابع مرجع و منوگرافها فقط در حضور مسئول کتابخانه قابل استفاده می باشند. و سایر منابع با درج محدودیت زمانی می توانند در سالن مطالعه مورد استفاده قرار گیرند.

سالون‌های کنفرانس:

سالون‌های کنفرانس مؤسسه تحصیلات عالی غور ظرفیت 300 تا 500 نفر را در یک زمان دارا می باشد. این سالون ها دارای تجهیزات لازم به شمول سیستم ویدیو کنفرانس، پروجکتور، وای فای، چوکی های مناسب، سیستم صوتی، ایرکاندیشن و کمره های امنتیی می باشند که از آن نه تنها برای برنامه‌های پوهنتون، بلکه سازمان ها و افراد بیرون از پوهنتون نیز استفاده می شود. پروسه استفاده از این سالون‌ها برای افراد غیر از پوهنتون قرار ذیل می باشد:

  1. درخواست رسمی مبنی بر استفاده از سالون کنفرانس به شمول زمان، هدف و چگونگی استفاده به پوهنتون
  2. معاونیت علمی پیشنهاد مربوط را جهت اطمنان از تطبیق استندردهای اکادمیک و قوانین پوهنتون بررسی نموده و آن را به بخش اداری ارجاع می دهد.
  3. در صورت موافقت، بخش اداری و خدمات زمینه استفاده از آن را فراهم می کند.
  4. درخواست دهنده با متعهد گردد که در جریان استفاده از امکانات و سهولت ها، تمام قوانین و مقررات پوهنتون را مراعات نموده و در صورت آسیب به آن، خساره آن را مطابق اصول پرداخت می کند.

برنامه های آموزشی، سیمینارها، ورکشاپ ها:

استفاده از برنامه های آموزشی، سیمینارها و ورکشاپ‌های مؤسسه تحصیلات عالی غور، با توجه به نوع برنامه، می تواند بصورت رایگان و یا در مقابل فیس معین برای افراد شرکت کننده صورت گیرد. مشخصات برنامه، اشتراک کننده ها، نحوه ثبت نام، پرداخت فیس/رایگان بودن، زمان، مکان و سهولت‌های هر برنامه با توجه به طرزالعمل برگزاری نشست های علمی پوهنتون، تنظیم شده و از طریق سایت و صفحات مجازی پوهنتون و دانشکده های مربوطه اطلاع رسانی می گرد.

میکانیز سهم‌گیری اعضای اکادمیک در انکشاف جامعه

مقدمه: سهمگیری اعضای کادر علمی از طریق تدریس و تحقیق از محوری‌ترین برنامه‌های مؤسسه تحصیلات عالی غور جهت انکشاف جامعه است. با انجام تدریس و تحقیق معیاری، می‌توان در انکشاف و اعتلاء سطح دانش افراد جامعه فعالانه سهم‌گرفت. از آنجایی‌که وظیفه اصلی نهادهای تحصیلات عالی کشور تدریس و تحقیق اند، پس تدریس و تحقیقات علمی بنیادی‌ترین اصل در سهم‌گیری انکشاف جامعه است. مؤسسه تحصیلات عالی غور توجه قابل ملاحظه‏اى به اهمیت تدریس و تحقیق دارد و به همین دلیل، اعضای کادر علمی این نهاد علمی مانند سایر استادان نهادهای تحصیلات عالی کشور تلاش‌های بی‌وقفه شان‌را غرض تدریس و تحقیق معیاری در هیچ زمان و تحت هیچ شرایط دریغ نکرده‌اند، بلکه در این مورد بیشتر از دیگران تلاش نموده اند تا وظیفه مقدس تدریس و تحقیقات علمی معیاری را به پایه اکمال برسانند. بنابراین، بر اساس معیار دوم فرعی از معیاری دوم اصلی تضمین کیفیت و با استناد از حدیث شریف نبی گرامی اسلام که آموزش و آموختن را عبادت تعبیر نموده است، استادان این نهاد اکادمیک با اخلاص و صداقت کامل تدریس و تحقیقات علمی را به وجه احسن انجام می‌دهند.

مبناء تقنینی: مبنای قانونی این میکانیزم را معیار دوم فرعی از معیار دوم اصلی تضمین کیفیت، تشکیل داده‌است. روی این اصل، مؤسسه تحصیلات عالی غور مصصم است تا تمام معیارها و شاخص‌های آن‌را به وجه احسن انجام دهد.

ﻫﺪف: تدریس معیاری و به‌روز و انجام تحقیقات علمی معیاری توسط استادان و محصلان مؤسسه تحصیلات عالی غور جهت سهم‌گیری در انکشاف ﺟﺎﻣﻌـﻪ، هدف اصلی این میکانیزم را تشکیل داده‌است.

روش‌ها: اعضای کادر علمی مؤسسه تحصیلات عالی غور با استفاده از تطبیق موارد زیر می‌توانند در انکشاف جامعه سهم فعال و گسترده را ادا نمایند:

الف: تدریس و تحقیقات علمی

  1. تدریس معیاری برای محصلان مؤسسه تحصیلات عالی غور
  2. تدویر ورکشاپ‌های ارتقای ظرفیت کارمندان اداری
  3. ارایه سمینارهای علمی و ورکشاپ‌های آموزشی در سطح مؤسسه
  4. ارایه سمینارهای علمی و ورکشاپ‌های آموزشی در سطح ولایت(حسب ضرورت)
  5. تدویر ورکشاپ‌های‌ ارتقای مهارت محصلان
  6. تدویر ورکشاپ‌های آموزشی برای محصلان
  7. انجام تحقیقات علمی در رشته‌های مختلف بر اساس نیازسنجی دقیق تحقیق(برنامه علمی و رشته مورد هدف)
  8. انجام تحقیقات پالیسی‌ساز برای مؤسسه تحصیلات عالی غور
  9. انجام تحقیقات پالیسی‌ساز در سطح ولایت غور(حسب ضرورت)
  10. انجام تحقیقات پالیسی‌ساز در سطح ملی(حسب ضرورت)
  11. انجام تحقیقات علمی و نشر آن در ژورنال‌های معتبر ملی
  12. انجام تحقیقات علمی و نشر آن در ژورنال‌های معتبر بین المللی

ب: اشتراک در برنامه‌های علمی (سمینارها، مراسم‌های ملی و بین المللی، ورکشاپ‌های آموزشی و آگاهی دهی، و ....)

  1. اشتراک اعضای کادر علمی در سمینارهای علمی تحقیقی ملی
  2. اشتراک اعضای کادر علمی در سمینارهای علمی تحقیقی بین المللی
  3. اشتراک اعضای کادر علمی در مراسم‌های ملی
  4. اشتراک اعضای کادر علمی در ورکشاپ‌های آموزشی
  5. اشتراک اعضای کادر علمی در برنامه‌های رادیویی (حسب ضرورت)
  6. اشتراک اعضای کادر علمی در برنامه‌های تلویزیونی (حسب ضرورت)

میکانیزم سهم‌گیری اعضای اکادمیک در ﺷﻮرای ﻋﻠمی مؤرخ __/__/1402 ﻗﺮاﺋﺖ و ﺗﺎﺋﯿﺪ ﮔﺮدیده و به ﭘﺮوتکل ﺷﻤﺎره (   ) کتاب ثبت مصوبات نیز درج شده‌است.

آمریت ارتقای کیفیت

User account menu