پوهنحی کمپیوتر ساینس

۱- معرفی

پوهنحی کمپیوترساینس در سال 1399 بر اساس پیشنهاد مؤسسه تحصیلات عالی غور و تائید وزارت محترم تحصیلات عالی کشور بادو دیپارتمنت فارغده انجنیری شبکه، و سیستم های معلوماتی منظور گردیده. این پوهنحی برای اولین بار درسال 1400 به تعداد 80 تن محصل را در دو دیپارتمنت خویش جذب نموده است که پروسه جذب محصلین به طور سالانه به همین تعداد جریان دارد.

این پوهنحی با دیدگاه و ماموریت و پلان استراتیژیک امور کاری خویش را به پیش می برد، به منظور بهبود و جذب همکاری استادان در امور کاری این پوهنحی کمیته شورای علمی و (01) کمیته فرعی را به سطح پوهنحی ایجاد کرده است. که هر کمیته دارای مسئول و اعضا است. کمیته ها به سهم خویش در اجرای فعالیت های اکادمیک دست باز داشته و به ریاست و شورای علمی پوهنحی گزارش ده می باشند.

پوهنحی کمپیوتر ساینس ضمن فراهم سازی تدریس با معیاری های پذیرفته شده، همواره تلاش نموده است تا در عرصه پژوهش نیز نقش ارزنده را ایفا نماید. از این رو این پوهنحی برنامه های حمایوی آموزشی، ورکشاپ ها و سمینارهای علمی را روی دست می گیرد.

در تشکیلات پوهنحی کمپیوتر ساینس دو تن آمریت های دیپارتمنت ها، تعداد دوتن استادان در هر دیپارتمنت و مدیریت های تدریسی، اجرائیه و لابرانت میباشند. این پوهنحی دارای کمپیوتر لب مجهز و معیاری، دو صنف کمیپوتری و صنف های مجهز با ال سی دی و پروجکتور میباشد، و تلاش دارد تا با مساعد شدن امکانات کتابخانه فزیکی و الکترونیکی پوهنحی راهم آماده سازد.

۲- اهداف پوهنحی

الف)‌ دیدگاه

پوهنحی کمپیوترساینس منحیث یک نهاد اکادمیک تلاش می ورزد  تا از طریق برنامه های درسی و تحقیقی معیاری زمینه رشد و تعالی افراد را در عرصه تکنالوژی معلوماتی فراهم نموده و کادر های متعهد و متخصص را در جامعه  تقدیم نماید.

ب) ماموریت

پوهنحی کمپیوترساینس تلاش دارد تا با جذب کادر های معتهد و متخصص زمینه آموزش و پرورش را برای افراد جامعه در عرصه علوم و مهارت های تکنالوژی معلوماتی به منظور انکشاف اقتصادی، اجتماعی و مدرن‌سازی جامعه با استفاده از روش های نوین آموزشی و مدیریتی  فراهم نماید.

ج) اهداف

هدف این پوهنحی تربیت متخصصان تکنالوژی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. رشته کمپیوتر ساینس پُل ارتباطی دانش کمپیوتر و ریاضی است و مهمترین هدف آن دست یابی به بهترین الگوریتم های موجود (روش های حل مسأله) در کمترین زمان و باکمترین خطا و بیشترین دقت است. همچنان هدف دیگر این رشته تربیت گروهی متخصص کمپیوتر است که با دید ریاضی و منطقی به حل مسائل مطرح شده در علوم کمپیوتر یا ریاضی بپردازند. فارغان که از این بخش فارغ التحصیل می شوند می توانند در سازمان های مختلف استخدام شوند.  و می توانند به عنوان مدیر سیستم، مدیر شبکه، مهندس شبکه، متخصص شبکه، طراح شبکه، کارشناسان امنیت، مدیر تکنالوژی معلوماتی، توسعه دهنده وب و مدیر دیتابیس  فعالیت کنند.

دیپارتمنت ها

پوهنحی کمپیوتر ساینس دارای دو دیپارتمنت فارغده میباشد که قرار ذیل است:

  1. دیپارتمنت انجنیری شبکه
  2. دیپارتمنت سیستم های معلوماتی

 

۱- دیپارتمنت انجنیری شبکه

الف)‌ معرفی

دیپارتمنت انجنیری شبکه هم‌ زمان با ایجاد پوهنحی کمپیوتر ساینس در سال ۱۳۹۹ ه ‌ش تاسیس گردید. نصاب تحصیلی این دیپارتمنت در در سال ۱۴۰۱ در کلستر که از سوی ریاست نصاب وزارت محترم تحصیلات عالی برگزار گردیده بود باز نگیری شد. دیپارتمنت انجنیری شبکه که به آن اصطلاحاً دیپارتمنت شبکه یا (Network Engineering) نیز میگوییم از جمله دیپارتمنت های فعال و اساسی پوهنحٔی کمپیوتر ساینس میباشد و از آنجا که ايجاد ارتباط بين كامپيوترها، دستگاه هاي خدمات دهنده سرورها، تجهيزات مخابراتي و ارتباطي و انتقال اطلاعات بين آنها از اهميت خاص برخورداراست، ايجاد شبكه هاي كامپيوتري و يادگيري اساسات آن به اهميت اين ديپارتمنت افزوده است. محصلين در اين رشته با يادگيري و مطالعه مباني و ساختار كامپيوتر، منطق كامپيوتر، سيستم هاي عامل، شبكه هاي كامپيوتري، برنامه نويسي سيستمي، سيستم هاي توزيعي، اسکریپت نویسی و اتوماتیک ساختن وظایف مدیر شبکه، مدیریت شبکه، برنامه نویسی شبکه ای که در آن خود میتوانند برنامه‌های دلخواه و مورد ضرورت از قبیل کلاینت و سرور و ساکت پروگرامینک ارگانی که در آن کار میکنند را طراحی و بسازند.)  شبكه هاي كامپيوتري، امنیت کمپیوتری و پیدا کردن نقاط ضعف امنیتی کمپیوترها و شبکه های کمپیوتری، مطالعات پيشرفته در زمينه نرم افزار هاي كاربردي مهندسي و امنیت شبکه و دروس زير مجموعۀ اين رشته  منحيث متخصص در بخش شبكه هاي كامپيوتري فارغ التحصيل خواهند شد. دیپارتمنت انجنیری شبکه از نصاب تحصیلی منظور شده از سوی وزارت تحصیلات عالی استفاده مینماید. این دیپارتمنت هم زمان با پوهنحی جدیدآ تاسیس شده و تا اکنون محصل فارغ نداده است. و این دیپارتمنت دارای یک صنف کمپیوتری مجهز میباشد واز کمپیوتر لب موسسه هم در موقع ضرورت استفاده مینماید. اکنون به تعداد (۳) تن استاد در این دیپارتمنت ایفای وظیفه مینماید.

ب:اهداف

۱- دیـدگـاه

دیپارتمنت انجنیری شبکه تلاش میکند تا از طریق آموزش باکیفیت، تحقیقات معیاری زمینه انکشاف و تعلیم افراد متعهد و متخصص را همگام با پیشرفت در تکنالوژی و ارتباطات شبکه های کمپیوتری فراهم سازد.

۲- ماموریت

دیپارتمنت انجنیری شبکه میکوشد تا با ارائه خدمات علمی و اموزشی با کیفیت در بخش ارتباطات و شبکه های کمپیوتری در راستای بلند بردن علم و مهارت های مسلکی افراد جامعه در حوزه تکنالوژی و شبکه های کمپیوتری جایگاه نهاد بلند پایه علمی را بدست آورد.

2- دیپارتمنت سیستم های معلوماتی

 

الف) معرفی

دیپارتمنت سیستم های معلوماتی هم‌ زمان با ایجاد پوهنحی کمپیوتر ساینس در سال ۱۳۹۹ ه ‌ش تاسیس گردید. نصاب تحصیلی این دیپارتمنت در در سال ۱۴۰۱ در کلستر که از سوی ریاست نصاب وزارت محترم تحصیلات عالی برگزار گردیده بود باز نگیری شد. دیپارتمنت سیستم های معلوماتی یکی از مهمترین دیپارتمنت ها در چهار چوب پوهنځی کمپیوتر ساینس بوده و سعی بر آن دارد تا نسل جوان کشور را با جدیدترین تکنالوژی ها در قسمت ذخیره سازی ،‌ نگهداری و امنیت اطلاعات آشنا نماید. بناً این دیپارتمنت توانسته در طول سال های متمادی با استفاده از ابزار در دست داشته، همواره محصلین خویش را در دو بعد علمی و عملی در عرصه تکنالوژی آماده نماید. دیپارتمنت سیستم های معلوماتی از نصاب تحصیلی منظور شده از سوی وزارت تحصیلات عالی استفاده مینماید. این دیپارتمنت هم زمان با پوهنحی جدیدآ تاسیس شده و تا اکنون محصل فارغ نداده است. و این دیپارتمنت دارای یک صنف کمپیوتری مجهز میباشد واز کمپیوتر لب موسسه هم در موقع ضرورت استفاده مینماید. اکنون به تعداد (۳) تن استاد در این دیپارتمنت ایفای وظیفه مینماید.

ب) اهداف

۱- دیـدگـاه

دیپارتمنت سیستم های معلوماتی توقع دارد تا از طریق برنامه های درسی و تحقیقی معیاری زمینه انکشاف و تعلیم افراد متعهد و متخصص را همگام با پیشرفت در سیستم های معلوماتی فراهم سازد.

۲- ماموریت

دیپارتمنت سیستم های معلوماتی تلاش میکند تا با ارائه خدمات علمی و اموزشی با کیفیت در بخش سیستم سازی و برنامه های کمپیوتری در راستای بلند بردن علم و مهارت های مسلکی افراد جامعه در حوزه تکنالوژی و سیستم سازی جایگاه نهاد بلند پایه علمی را بدست آورد

User account menu